Nieuw taxiplatform Blueplates moet taxiwereld opschudden
Na een pilot van twee jaar lanceert Blueplates officieel in Nederland. Het nieuwe deelplatform voor taxi’s heeft een duidelijke missie: de economische kansen en de maatschappelijke positie van taxiondernemers versterken.
Via Blueplates, zowel een app als wagenpark, kunnen chauffeurs een taxi huren, zelf gebruiken en deze beschikbaar stellen aan chauffeurs zonder eigen auto. Via dit zogeheten profit sharing-model verdient de taxichauffeur met auto wat extra, terwijl taxichauffeurs zonder auto niet hoeft te investeren in een voertuig. NIO, Amsterdams Klimaat en Energiefonds (AKEF) en taxiverzekeraar Traksi zijn partners van het deelplatform.
Taxi’s staan verplicht de helft van de dag stil: in Nederland mag je als taxichauffeur maximaal twaalf uur per dag rijden. Inefficiënt dacht Oliver Yeboah, de oprichter en CEO van Blueplates, die na een carrière als predikant zelf een tijdje op de taxi reed. Hij constateerde ook dat de gemiddelde taxileaseprijs van tenminste €1.250 per maand ver afstaat van het gemiddelde uurloon van een taxichauffeur, namelijk zo een €10 tot €20 per uur. “Wanneer taxichauffeurs hun auto’s zouden delen, wordt het makkelijker de kosten te dekken, staan er minder auto’s stil én wordt er minder CO2 uitgestoten,” aldus Yeboah. Met Blueplates – een app en autoaanbieder – biedt hij taxichauffeurs, niet alleen kwalitatieve elektrische auto’s aan, maar ook de mogelijkheid om samen te werken en auto’s te delen.
Eigen elektrisch wagenpark in samenwerking met Leaseplan, AKEF en NIO
Yeboah: “Onze volledige bedrijfsstrategie is er op gericht om het leven van de taxichauffeur makkelijker te maken en hun positie te verbeteren.” Om dit te kunnen garanderen heeft Blueplates een eigen, elektrisch wagenpark opgezet in samenwerking met AKEF, NIO en Leaseplan. De auto’s zijn veilig, voorzien van dashcams, goed onderhouden en verzekerd door taxiverzekeraar Traksi. Chauffeurs kunnen kiezen voor flexibele huurvoorwaarden die passen bij hun werkpatroon, zonder vast te zitten aan dure of lange leasecontracten. En ze kunnen dus via het profit sharing-model de auto verhuren, wat leidt tot een betere investering voor de auto-eigenaren en lagere kosten voor chauffeurs.
One-shop-stop voor Nederlandse taxichauffeurs
"Stap één is het aanbieden van goed onderhouden elektrische auto's, financiële voordelen en flexibiliteit in werktijden, zodat chauffeurs een goede werk-privébalans kunnen behouden. Daarnaast kijken we continu hoe we verder de maatschappelijke positie van taxichauffeurs kunnen versterken,” zegt Yeboah. Zo nemen ze onder andere de feedback en data van alle chauffeurs mee, zodat ze hun diensten kunnen aanscherpen en kunnen zien waar de knelpunten zitten.
Amsterdamse samenwerkingspartner
Het AKEF ondersteunt Blueplates als onderdeel van de Routekaart Klimaatneutraal en de Circulaire Strategie van de gemeente Amsterdam. Het doel van deze routekaart is om de stad in de toekomst duurzamer en schoner te maken, onder andere door de uitstoot van CO2 te reduceren. In de komende periode wordt, met steun van het fonds en de andere partners, binnen Blueplates gewerkt aan productontwikkeling, marktbenadering, communicatie, logistiek en distributie. Daarna volgt de verdere uitrol over de rest van Nederland.