
Onderzoek WPP Media: branded content effectiever dan gewone merkcampagnes
Brandend content scoort significant beter bij consumenten dan bijvoorbeeld regulier audio- en videocampagnes. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van WPP Media op basis van data sinds 2022. De analyse laat zien dat een sterke fit tussen merk, content en mediapartner cruciaal is voor succes.
Op de foto: een branded content campagne van &C en Centre Parcs
Opvallend is dat branding de effecitiviteit van een uiting verhoogt zonder irritatie bij de consument. "Sterker nog, een duidelijke merkkoppeling hangt sterk samen met een positieve waardering", vertelt Esra Harms, Managing Director van WPP Media’s StudioM, de afdeling die branded content campagnes ontwikkelt en uitvoert.
Fit tussen merk en boodschap
Een van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek is dat een 'fit' tussen de boodschap en het merk cruciaal is voor het succes van een campagne. Daarnaast zorgt een goede match tussen het merk en de mediapartner voor een helderdere creatie, waardoor de doelgroep de boodschap beter begrijpt.
Vergeleken met reguliere campagnes scoren branded content-uitingen op TV en audio significant hoger op bijna alle waarderingsaspecten. Voor social media en out-of-home zijn de prestaties vergelijkbaar, al scoort branded content ook hier beter op geloofwaardigheid en opvallendheid.
Mythe ontkracht
Harms: "De focus moet niet alleen liggen op het creëren van relevante content, maar ook op het kiezen van de juiste mediapartner die de geloofwaardigheid versterkt. De mythe dat branding in content ten koste gaat van de waardering is hiermee ontkracht. Durf je merk te laten zien, zolang de fit met de content en het platform maar klopt. Dan pluk je daar als merk de vruchten van in de vorm van een effectievere campagnes."