Social media likes directe invloed op humeur jongeren

Social media likes directe invloed op humeur jongeren

24-10-2024 (14:18) - Marketing

Social media en technologie spelen een centrale rol in het leven en de ervaringen van jongeren. De snelle opkomst en de impact op de mentale gezondheid van jongeren lijdt tot zorg onder ouders en in de brede maatschappij.Voor de eerste keer is nu op basis van gebruikersdata aangetoond dat jongeren inderdaad gevoeliger kunnen zijn voor social media feedback (likes) dan volwassenen. Dat heeft directe impact op hun humeur en de manier waarop ze reageren op de apps. Op 23 oktober publiceerde onderzoekers van de UVA hun resultaten in Science Advances.

Een van de zorgen over het gebruik van social media door jongeren is dat ze de apps veel langer en vaker gebruiken dat ze willen omdat ze meer en meer likes willen verzamelen. Dit zou leiden tot een toename van angstgevoelens en spanning. Onderzoeker Wouter van den Bos: ‘Jongeren maken een ontwikkelingsperiode door waarin ze erg gevoelig zijn voor zowel beloning als afwijzing, gevoelens die vaak gelinkt worden aan impulsief gedrag of symptomen van depressie.’

Een cruciale periode 

De onderzoekers vlogen het vraagstuk op drie manieren aan. Gezamenlijk toonden de drie studies bewijs dat jongeren inderdaad gevoeliger kunnen zijn voor sociale media-feedback dan volwassenen. De adolescentie is een cruciale periode in onze levens, waarin we in hoge mate gevoelig zijn voor de goedkeuring van leeftijdsgenoten én voor afwijzing.

Voor dit onderzoek levert dat een interessante paradox op: het krijgen van een like levert een vergroot gevoel van verbondenheid op en een lift voor het humeur van jongeren, maar dat kan de aantrekkingskracht tot de platformen dusdanig groot maken dat het leidt tot problematisch gebruik ervan. Aan de andere kant leggen jongeren de apps sneller weg dan volwassenen als ze geen likes krijgen, maar dat kan dan weer tot een dip in het humeur lijden.

Interventies voor negatieve bijwerkingen

Volgens de onderzoekers moeten platformen gebruikers tot ander gebruik verleiden. Weg van de nadruk op likes en richting een meer betekenisvolle manier van gebruik. Ook meer aandachr hoe emoties te reguleren in een online omgeving wordt aangeraden. 

Hoofdauteur Ana da Silva Pinho: ‘'Hoewel sociale media een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van  identiteitsvorming en sociale verbondenheid onder jongeren, laat ons onderzoek zien dat het ook uitdagingen kan bieden. Met name voor het humeur van jongeren is het cruciaal dat we beter begrijpen hoe jongeren omgaan met en reageren op de mogelijkheden van sociale media. Terwijl we de unieke aspecten van hun de ontwikkelingsfase die ze doormaken niet uit het oog verliezen.’'

Publicatiedetails
Ana da Silva Pinho, Violeta Céspedes Izquierdo, Björn Lindström, Wouter van den Bos: ‘Youths’ sensitivity to social media feedback: a computational account’, in: Science Advances, 23 oktober 2024. DOI: 10.1126/sciadv.adp8775.


Bureaus

Media

Economisch