Swapfiets viert decennium: duurzame groei en e-bikes in opmars

Swapfiets viert decennium: duurzame groei en e-bikes in opmars

22-10-2024 (16:10) - Marketing

Swapfiets, ’s werelds eerste bike as a service pionier, bestaat op 7 november tien jaar. Het fietsabonnement inclusief onderhoud is opgericht door drie Delftse studievrienden. Wat startte met het sleutelen aan 40 fietsen, groeide uit tot een beweging van meer dan 270.000 Europese stedelingen die liever een fiets gebruiken dan bezitten.

Terwijl een groot deel van de start-ups de eerste paar jaar niet overleven, is Swapfiets na tien jaar niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De B Corp gecertificeerde scale-up slaat de weg in naar winstgevendheid en werkt hard aan een 100% circulaire fiets.

Pionieren en bouwen aan leefbare steden

Vanuit de missie een positieve bijdrage te leveren aan de leefbaarheid in steden, wil Swapfiets zorgeloos fietsen naar alle grote steden brengen en zich inzetten voor een systeemverandering in de mobiliteitsindustrie. Op dit moment is het bedrijf in 75% van de steden waarin ze actief is winstgevend. Grote steden zoals Amsterdam en Kopenhagen blijven hard groeien, waarbij Amsterdam met meer dan 65.000 leden de grootste markt is. Met leden in 45 Europese steden en vijf verschillende type fietsen, koppelt het bedrijf haar duurzame ambities aan groei.

Marc de Vries, sinds 2021 als CEO aan het roer van Swapfiets: “Ik ben trots op hoe Swapfiets in de afgelopen tien jaar een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten en hoe we blijven bouwen aan meer leefbare steden door mensen een zorgeloze fietservaring te bieden. De komende jaren verwachten we een verdere verbetering van zowel de omzet als de resultaten, ondersteund door de snelle opmars van e-bikes.”

Revolutie in de mobiliteitsindustrie

In de eerste vier jaar breidde Swapfiets niet alleen uit naar zestien steden in Nederland, maar ook naar België, Denemarken en Duitsland. Om duurzame groei en positieve impact mogelijk te maken, investeert familiebedrijf Pon in Swapfiets en werd aanvankelijk samengewerkt met Union aan eigen fietsen. Inmiddels worden de fietsen al jaren volledig door Swapfiets zelf ontworpen en geproduceerd, waarbij innovatie en duurzaamheid centraal staan.
In 2019 voegde Swapfiets de eerste e-bike toe aan het aanbod en stond de teller op 100.000 actieve leden. In de jaren daarna zette de groei door, werd het aanbod e-bikes uitgebreid en kreeg Swapfiets voet aan de grond in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje en Oostenrijk. In 2022 behaalde Swapfiets de B Corp certificering.

Blik op de toekomst

Swapfiets zet een belangrijke stap in de ontwikkeling van de volgende generatie e-bikes, met pijlers gericht op veiligheid, modulariteit en circulariteit. Dit wordt visueel zichtbaar in het prototype van de Swapfiets Infinity. Met een sterke focus op het eigen slimme ontwerp, beschikt Swapfiets met dit concept over de kennis en technologie om volledig circulaire onderdelen te integreren in elk type Swapfiets. Het proces verloopt gefaseerd: stap voor stap worden huidige onderdelen in de bestaande fietsmodellen vervangen door betere circulaire alternatieven. Daarnaast zorgt de toenemende drukte op fietspaden ervoor dat veiligheid een steeds grotere rol speelt. Swapfiets richt zich daarom op verbeterde zichtbaarheid door rondom fietsverlichting, reflecterende verf en geavanceerde rem technologieën voor een nog veiligere rij ervaring.

Tien jaar Swapfiets

Voor het 10-jarig bestaan zet Swapfiets wat leuke feiten op een rij: In Amsterdam is één op de 13 fietsen een Swapfiets. 19% van al deze Swapfietsen zijn e-bikes. Achter de schermen wordt gewerkt aan een 100% circulaire fiets, de Swapfiets Deluxe 7 is nu voor 88% circulair. Ook werkt Swapfiets naar een klimaatneutrale bedrijfsvoering toe. Om een 100% circulaire fiets te realiseren, wordt geïnnoveerd op het gebied van hergebruik, reparatie en gerecyclede of biobased materiaalsoorten.

De gemiddelde leeftijd van alle Swapfiets leden is 30 jaar en het oudste lid is 83 jaar. Op jaarbasis worden ruim 600.000 reparaties uitgevoerd in de winkels, warehouses of op locatie bij de klant. Denk aan het oppompen van banden, het maken van de fietsbel, maar ook de schoonmaak en kwaliteitscheck na het inleveren van de fiets valt hieronder. 


Bureaus

Media

Economisch