
Weborama en Adways smelten samen tot Adways Weborama
Weborama Nederland en Adways bundelen hun krachten en gaan verder onder de naam Adways Weborama. De organisatie richt zich volledig op interactieve video (CTV en OLV) en Rich Media advertising. Met kantoren in Frankrijk, Italië en Nederland bedient Adways Weborama de Europese markt.
De samenwerking begon toen Weborama Frankrijk Adways overnam vanwege de videotechnologie. Beide organisaties zagen direct de waarde van elkaars expertise. De teams in Nederland en Frankrijk delen hun enthousiasme voor creatieve, interactieve advertenties. Sinds een jaar trekken de teams intensief samen op.
Nomkwazi Hooplot, CEO van Adways Weborama: "De toekomst van advertising is interactief en dynamisch. Dat geldt zowel voor Connected TV als voor Rich Media formats. Connected TV is, gezien de resultaten in de VS, een enorme kans. In Europa is die kans door de complexiteit van het ecosysteem nog door niemand verzilverd. Met deze integratie brengen we het beste van twee werelden samen om deze kans optimaal te benutten: de innovatieve interactieve videotechnologie van Adways en de bewezen dynamische Rich Media kracht van Weborama."
Waarom CTV interessant is
Het grote scherm krijgt steeds meer een digitaal karakter. Advertenties zijn niet alleen zichtbaar, maar worden ook interactief en dynamisch, gericht op de juiste doelgroep en direct meetbaar in prestaties. Daarmee ontstaat een hybride vorm van reclame die de kracht van televisie en digital combineert.
Digital maakt adverteren op het grote scherm toegankelijk. Waar adverteerders eerder vooral kozen voor Google, YouTube en social ads, breiden zij nu weer uit naar display en Rich Media. Traditionele tv was voor veel merken onbereikbaar door hoge kosten. Dankzij CTV en interactieve video vinden steeds meer midsize merken hun weg naar dit kanaal.
Hybride toekomst voor CTV
Adways Weborama ziet een hybride toekomst voor Connected TV, waarin de impact van traditionele commercials samenkomt met de dynamische mogelijkheden en precisie van digital advertising. Al 70 tot 80 procent van de digitale campagnes bevat video. Voor CTV lopen sinds deze zomer de eerste pilots bij o.a Talpa (NL), BabylonStream (ITA) en M6 (FR).
Groei in Europa
De markt voor CTV en digitale video groeit snel. In de Benelux groeide CTV advertising met 10,9%, terwijl de totale TV-spend met -1,8% daalde (Dentsu NL).
Hooplot vervolgt: "Adways Weborama kiest voor een hybride aanpak: de kracht van digitale interactie en dynamiek gecombineerd met de zichtbaarheid van traditionele commercials. Zo maken we het grote scherm toegankelijk voor merken van elk formaat. Onze ambitie is om de uitdagingen zoals interoperabiliteit en universele meetbaarheid aan te pakken en schaal te creëren voor nieuwe advertentievormen zodat CTV advertising hier net zo relevant wordt als in de VS."
Adways Weborama telt 40 medewerkers en draait jaarlijks 2.500 tot 3.000 campagnes. Het hoofdkantoor op de Keizersgracht in Amsterdam huisvest core-tech en development. Parijs levert CTV-technologie en expertise. Milaan fungeert als verkooporganisatie en sloot de afgelopen achttien maanden vrijwel alle Italiaanse publishers aan. Alle kantoren in Nederland, Italië en Frankrijk gaan nu verder onder de naam Adways Weborama.