Woonwinkels scoren het slechtst op beste service
Woonwinkels scoren van alle subbranches binnen de woonbranche het slechtst op de waardestrategie ‘beste service’. Dit blijkt uit Uitblinkers Woonbranche, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.700 Nederlanders.
Dit is opvallend, want een relatief groot deel van de consumenten vindt ‘beste service’ het meest belangrijk wanneer zij klant zijn binnen de woonwinkelbranche. Het kan dus interessant zijn voor woonwinkels om zich juist te richten op deze waardestrategie.
Verband tussen service en geloofwaardigheid
Hubo is de uitblinker op ‘beste service’ (3,67). Volgens klanten heeft Hubo een uitstekende dienstverlening. Hubo richt zich volgens de klant op een nichemarkt, aangezien maar 15% van de markt kiest voor de ‘beste service’ binnen de bouwbranche.
Verder blijkt dat winkels die goed scoren op service ook een hoge score op ‘geloofwaardigheid’ halen. Er bestaat dus een verband tussen de mate van geloofwaardigheid die de klant ervaart bij een partij in de woonbranche en de service.
Positioneringsmodel
Het Treacy en Wiersema model vormt de basis voor dit onderzoek. Dit model gaat ervan uit dat je als bedrijf een duidelijke positionering moet kiezen op het gebied van product leadership (beste product), customer intimacy (beste service) of operational excellence (beste proces).