Advertenties binnen nieuwsomgevingen blijken toch meest effectief

Advertenties binnen nieuwsomgevingen blijken toch meest effectief

29-10-2024 (11:04) - Media

Jarenlang werd gedacht dat adverteren binnen nieuwsomgevingen risicovol was, vooral vanwege mogelijk negatieve associaties met gevoelige onderwerpen zoals politiek, oorlog of natuurrampen. Dit maakte bedrijven vaak terughoudend om zich tussen deze content te positioneren.

Uit een nieuw grootschalig onderzoek van Teads blijkt echter dat advertenties binnen nieuwsomgevingen juist effectiever zijn dan op andere mediakanalen, zonder dat negatieve nieuwstrends de merkperceptie schaden.

Meer aandacht en positieve associatie

Het onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met Lumen Research, laat zien dat consumenten advertenties bij kwalitatieve journalistieke content meer aandacht geven en positiever reageren op merken. Ondanks de soms negatieve inhoud van nieuwsberichten, bleek adverteren naast deze content geen nadelige impact te hebben op de merkperceptie. Integendeel, advertenties binnen nieuwsomgevingen kregen 20% meer aandacht vergeleken met advertenties op andere mediakanalen. Bovendien leidde deze hogere aandacht tot een verbetering van merkperceptie met 77%, en nam de merkbetrokkenheid met 35% toe.

Onderzoek bewijst het tegendeel

“Adverteerders hebben lang aangenomen dat adverteren naast negatief nieuws schadelijk kan zijn voor hun merk; zo brandsafe mogelijk adverteren was hun grootste prioriteit,” zegt Roy Vervenne, Publishing Manager Teads Nederland. “Maar dit onderzoek bewijst het tegendeel. Consumenten zijn betrokken bij nieuwsomgevingen, en merken kunnen juist profiteren van de betrouwbare context waarin hun advertenties worden getoond.”

Geert Hoogeveen, Managing Director Teads Nederland: “Het is begrijpelijk dat adverteerders in onrustige tijden vol oorlogen, natuurrampen en zoals nu met de Amerikaanse verkiezingen op komst, worstelen met het adverteren in nieuwsomgevingen. Daarom stellen ze kritische vragen aan uitgevers over hoe hiermee om te gaan, of kiezen ze ervoor om even niet te adverteren, om risico’s te vermijden. Deze studie bevestigt dat consumenten goed in staat zijn onderscheid te maken tussen advertentie en redactionele inhoud, wat adverteerders geruststelt die zich zorgen maken over merkveiligheid binnen nieuwsomgevingen.”

''Voor bedrijven biedt dit een unieke kans om onderdeel te worden van waardevolle gesprekken en om een authentieke verbinding aan te gaan met hun publiek.”

Marybeth Strobel, Executive Vice President, Ad Sales bij CNN: “Het ondersteunen van kwaliteitsjournalistiek is cruciaal, zowel voor de democratie als voor adverteerders. Door te investeren in advertenties binnen nieuwsomgevingen, kunnen bedrijven helpen om journalistiek te versterken en tegelijkertijd een betrokken publiek bereiken. Kwaliteitsjournalistiek informeert namelijk niet alleen, maar stimuleert ook dialoog en betrokkenheid. Voor bedrijven biedt dit een unieke kans om onderdeel te worden van waardevolle gesprekken en om een authentieke verbinding aan te gaan met hun publiek.”

Over het onderzoek

Het onderzoek werd uitgevoerd door Lumen Research in opdracht van Teads. 900 Amerikaanse consumenten bekeken nieuwsartikelen met advertenties uit diverse sectoren, zoals retail, technologie en financiën, op vertrouwde nieuwssites zoals CNN en Reuters. Via Lumen’s gepatenteerde eye-tracking-technologie werd gemeten hoeveel aandacht advertenties kregen, waarna consumenten werden ondervraagd over merkherinnering en -perceptie. De resultaten laten zien dat adverteren binnen nieuwsomgevingen een effectieve strategie blijft, ook wanneer het nieuws inhoudelijk zwaar is.

Meer informatie en het volledige rapport lees je hier


Bureaus

Marketing

Economisch