Bezuinigingen overschaduwen seizoenspresentatie publieke omroep

28-08-2024 (11:07) - Media

Er hangt een donkere wolk boven de seizoenspresentatie van de nieuwe programma's van de publieke omroep: de eerder aangekondigde bezuinigingen van 100 miljoen euro, ongeveer 10 procent van het totale budget van de NPO. De kijker merkt er in het seizoen 2024-2025 nog niet zoveel van, zegt NPO-voorzitter Frederieke Leeflang, maar de programmering wordt uiteindelijk wel geraakt.

Ook de focus op online en de streamingdienst NPO Start gaat de samenstelling van de programma's veranderen. "We zullen niet meer heel veel programma's bestellen die puur en alleen voor lineaire televisie zijn bedoeld", zegt Leeflang. De NPO wil steeds meer publiek bereiken op NPO Start, zegt ook NPO-bestuurder voor digitale transitie Lucien Brouwer. "Jongeren kijken steeds minder traditionele media, dus we moeten voor hen vindbaar blijven."

Dat is ook een van de punten die de coalitiepartijen VVD, PVV, NSC en BBB in het hoofdlijnenakkoord aanstippen: de NPO moet inzetten op digitalisering en het bereiken van een jonger publiek. 


NOS

Bureaus

Marketing

Economisch