Google en Meta richtten advertenties op tieners, overtraden daarmee eigen regels

09-08-2024 (12:17) - Media

Techbedrijven Google en Meta zouden hebben samengewerkt aan een reclamecampagne die specifiek gericht was op tieners, aldus de Britse Financial Times. Hiermee zou Google zijn eigen regels hebben overtreden. Bij het bedrijf geldt een verbod om advertenties te personaliseren voor en te richten op minderjarigen.

Het zou gaan om reclames op YouTube (dat eigendom is van Google), die bedoeld waren voor 13- tot 17-jarige kijkers. Hierin werd het sociale medium Instagram - eigendom van Meta - gepromoot in de hoop beter te kunnen concurreren met het populaire TikTok.

Google heeft de NOS desgevraagd laten weten dat het bedrijf gepersonaliseerde advertenties aan minderjarigen verbiedt, "punt, uit". "Dit beleid gaat veel verder dan wat verplicht is."

Meta was niet bereikbaar voor commentaar. Volgens de Financial Times vindt dat bedrijf niet dat het regels heeft omzeild. 

 


NOS.nl

Bureaus

Marketing

Economisch