Hoofdrol voor gezonder eten in strategie Albert Heijn

Hoofdrol voor gezonder eten in strategie Albert Heijn

04-03-2025 (11:45) - Sustainable

Het aandeel gezonde producten in de omzet van Albert Heijn groeit jaarlijks. Tegelijkertijd blijkt uit onderzoek van het CBS dat veel Nederlanders te weinig groente en fruit eten. Daarom geeft de Zaanse supermarktketen groente een prominentere rol in zijn strategie om klanten aan te moedigen gezonder te leven.

Albert Heijn helpt klanten al jaren bij gezondere keuzes door het assortiment te verbeteren: minder zout, suiker en verzadigd vet, en juist meer vezels. Ook biedt de supermarkt inspiratie met gezonde recepten via Allerhande en de AH Mijn Leefstijlcoach-app. Nu gaat Albert Heijn nog een stap verder. De supermarktketen maakt het eenvoudiger om maaltijden samen te stellen volgens de Schijf van Vijf, gebaseerd op de richtlijnen van het Voedingscentrum.

Groente krijgt hierin een hoofdrol, zowel bij het avondeten als gedurende de dag. Om klanten te inspireren introduceert Albert Heijn de ‘Groente van de Week’, met drie eenvoudige recepten om gevarieerd te koken. Daarnaast zijn online meer dan 1.000 Allerhande-recepten te vinden die passen binnen de Schijf van Vijf. Ook bevatten 40 verspakketten nu standaard 200 gram groente per persoon. Albert Heijn streeft ernaar dat in 2030 meer dan 35% van de verkochte producten binnen de Schijf van Vijf valt.

Swappen

Ook in Vlaanderen wordt gewerkt aan het stimuleren van een gezondere leefstijl. Daar is de ‘swappen’-campagne succesvol, waarbij klanten worden geholpen om gezondere keuzes te maken door een product of ingrediënt in een maaltijd te vervangen. Dit concept wordt nu ook in Nederland uitgerold. 

Swappen betekent bijvoorbeeld witte pasta vervangen door volkoren- of linzenspaghetti, of rijst door bloemkool- of broccolirijst. De AH Assistent in de AH-app helpt klanten bij het maken van gezondere keuzes. Uit data blijkt dat zoektermen als ‘gezond’ en ‘eiwitrijk’ het meest worden gebruikt in de app.

Nutri-Score

Naast deze initiatieven komt Nutri-Score te staan op alle producten die Albert Heijn verkoopt. Dit helpt klanten bij het maken van een gezondere keuze. De Nutri-Score wordt zichtbaar op de elektronische prijskaartjes in de winkel en online in de webshop en AH-app. Sinds begin 2022 is de Nutri-Score al inzichtelijk voor de ruim 6.000 eigen merkproducten van Albert Heijn.

Klanten maken hierdoor betere keuzes, bijvoorbeeld door broodbeleg met een betere score te kiezen. De implementatie van Nutri-Score door Albert Heijn voor A-merkproducten gaat gefaseerd van start. De uitrol begint met zuivel, ontbijtgranen en tussendoortjes, waarna in de komende weken alle relevante A-merkproducten worden voorzien van Nutri-Score.

Beter eten voor iedereen bereikbaar 

"Bij Albert Heijn willen we dat onze klanten zich goed voelen en volop kunnen genieten van het leven. Vers, gevarieerd, gezond en vooral lekker eten en drinken speelt daarbij een belangrijke rol. Tegelijkertijd zien we dat welvaartsziekten steeds vaker voorkomen. Als supermarkt willen we daarom gezondere keuzes makkelijker en aantrekkelijker te maken," zegt Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn. "Uiteindelijk bereik je meer met kleine, haalbare stappen die samen een groot verschil maken – van een extra portie groente op je bord tot slimme swaps in je dagelijkse routine. Door deze gewoontes op elkaar te stapelen, wordt gezond eten niet alleen natuurlijker, maar ook bereikbaar voor iedereen."

Meer informatie over de duurzaamheidsinspanningen van Albert Heijn is te vinden in het Duurzaamheidsverslag 2024.