IVRM en Impct Agency koppelen maatschappelijke bijdrage aan reputatiewaarde

IVRM en Impct Agency koppelen maatschappelijke bijdrage aan reputatiewaarde

22-09-2025 (11:51) - Sustainable

Reputatiebureau IVRM en Impct Agency introduceren in Nederland het Reputatie & ESG-onderzoek. Het onderzoek vertaalt de maatschappelijke bijdrage van organisaties naar hun financiële- en reputatiewaarde. Aanleiding is de toegenomen behoefte onder organisaties aan inzicht in de effecten van hun activiteiten op het gebied van milieu, sociaal en goed bestuur en de gevolgen hiervan voor hun reputatie.

Het Reputatie & ESG-onderzoek combineert een cijfermatige impactmeting met onderzoek onder stakeholders van de organisatie. Het voorziet in stuurinformatie voor ESG-beleid en is ook bruikbaar voor een verplichte of vrijwillige duurzaamheidsrapportage (CSRD- of VSME-rapportage). Met de uitkomsten sturen organisaties op hun reputatie en vergroten ze maatschappelijke impact.

Stakeholderonderzoek

Het onderzoek onder stakeholders brengt in kaart wat zij vinden en verwachten van het ESG-beleid van een organisatie en welke maatschappelijke thema’s van belang zijn. De organisatie krijgt antwoord op de vraag welke ESG-aspecten het meest van invloed zijn op de reputatiewaarde. Hieruit volgen de belangrijkste kansen en verbeterpunten.

Sustainable Development Goals

Met de Social Handprint, een wetenschappelijk gevalideerd impact-meetmodel, wordt gemeten welke bijdrage een organisatie levert aan de 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) en wat de financiële waarde daarvan is. Denk aan vermeden maatschappelijke kosten, verbeterde levenskwaliteit, CO2-reductie of sociale cohesie.

Positieve verandering

Berlinda Harkink, directeur reputatie & strategie bij IVRM Reputatie: "Ondanks de vele veranderingen op economisch en politiek vlak, zien we veel bedrijven die ESG blijven omarmen. Vanuit de wil om een positieve verandering in de samenleving te realiseren. Dat begint met het meten van je maatschappelijke impact."

Niels Redert, oprichter van Impct Agency: "Met dit onderzoek wordt maatschappelijke impact voor het eerst gekoppeld aan de reputatiewaarde van organisaties. Dat zorgt voor betrouwbare informatie over de effecten van je beleid en biedt een transparant rapportage- en communicatiemiddel."