Nederlanders steunen duurzame energie, maar willen niet extra betalen
Betaalbare energie staat bovenaan de prioriteitenlijst van Nederlandse huishoudens. Toch blijkt uit een nieuw rapport van Accenture dat slechts 44% bereid is financieel bij te dragen aan de energietransitie.
Bedrijven worden door 76% van de consumenten gezien als belangrijke spelers in de energietransitie, maar slechts 58% voelt zelf de noodzaak om financieel bij te dragen. Hierdoor moeten energiebedrijven de uitdaging aangaan om duurzame energie betaalbaar te houden voor consumenten.
Ondanks de terughoudendheid om via de energierekening meer te betalen, overweegt 71% van de Nederlanders wel duurzame producten zoals slimme technologieën en energiezuinige apparaten. 83% wil deze producten aanschaffen om toekomstige energiekosten te verlagen. Energie-efficiënte apparaten (31%) en zonne-energie-installaties (14%) staan bovenaan de lijst van aankopen voor de komende twee jaar.
'Energiebedrijven staan op een keerpunt: ze moeten betaalbare energie leveren én tegelijkertijd investeren in duurzaamheid. Door gebruik te maken van nieuwe technologieën en slimme benaderingen kunnen we deze balans vinden en de energietransitie betaalbaar houden voor Nederlandse huishoudens,' zegt Rob Knigge, Country Managing Director Nederland bij Accenture.