Leander Roet van Snapchat deelt tips hoe je Augmented Reality succesvol inzet
Augmented Reality is betaalbaarder en toegankelijker dan ooit. Leander Roet, Creative Strategy Lead bij Snapchat, deelt vijf tips & tricks waarmee ieder merk AR succesvol kan inzetten.
Voor veel kleinere bedrijven, voor wie het creatieve budget en de expertise misschien niet direct beschikbaar zijn, lijkt het idee om AR aan hun advertenties toe te voegen misschien ver weg. Maar dankzij technologische vooruitgang, is het nog nooit zo snel, eenvoudig én goedkoop geweest om AR in te zetten.
AR is net zo betaalbaar als elke andere digitale advertentie
Inzet van AR klinkt misschien duur en ingewikkeld, maar niets is minder waar. Met toegankelijke tools zoals Snapchat’s Lens Studio krijgen marketeers toegang tot gratis AR-templates zodat statische afbeeldingen worden omgezet in 3D-beelden. Ook in Snap’s advertentiebeheersysteem worden marketeers begeleid bij het maken van een AR-advertentie. Geen dure creatieve experts, geen hightech software en geen uitbesteding aan bureaus. De enige kosten die nodig zijn, zijn de media-uitgaven die je wilt besteden. Zo wordt geen enkel bedrijf buitengesloten vanwege zijn grootte, personeelsbestand of budget.
Een AR-advertentie van My Jewellery
Gooi oude creatieve regels overboord
Voor AR gelden nieuwe creatieve regels die heel anders zijn dan die van tv en social. Merken kunnen AR gebruiken om boeiende advertenties te creëren met behulp van AR-filters die statische afbeeldingen en dynamische GIF's bevatten. Hierdoor worden, via slimme technologie, boeiende ervaringen gegenereerd. De manier waarop je AR-filter of -lens is ontworpen heeft een variërende impact op de indruk die het maakt op je doelgroep.
Een CTA is je vriend
Vergeet niet om, waar relevant, een duidelijke CTA toe te voegen. Niet alleen leidt het gebruikers richting specifieke acties, zoals het aanmelden bij een (online) event of het delen van jouw creatieve lenzen of filters. Ook stelt het adverteerders in staat om waardevolle signalen in de customer journey op te vangen en meetbare resultaten voor hun advertentiecampagnes te behalen.
Gerichte targeting is key
Ga slim om met het tijdstip, locatie en de call-to-action in je advertentiecampagne, want al deze factoren maken het verschil in effectiviteit en ROI. Houdt jouw doelgroep wel van een feestje? Target dan voor slechts enkele euro’s halverwege augustus rond Biddinghuizen om festivalgangers van Lowlands te bereiken. Vergis je niet hoeveel merken dezelfde doelgroep bereiken tegen een veel groter budget en met veel meer waste. Door je uiting bijvoorbeeld tijdens belangrijke evenementen en feestdagen in te zetten, kun je tot wel 18% meer shares zien in vergelijking met de gewone dagen.
Durf te experimenteren
Kleine ondernemers die het proces en de voordelen een beetje begrijpen kunnen binnen enkele dagen al profiteren van de positieve impact van AR in hun marketing. Zoals met zoveel technologische ontwikkelingen die digitale reclame verrijken, worden nieuwkomers in verschillende mate afgeschrikt door wat ontmoedigend, ingewikkeld en duur lijkt. Maar AR is absoluut niet een van die dingen. AR is voor iedereen.