Volgens Consumentenbond zijn veel AI-antwoorden van Google onjuist

Volgens Consumentenbond zijn veel AI-antwoorden van Google onjuist

02-10-2025 (11:34) - Tech

De Consumentbond waarschuwt voor de AI-antwoorden van Google. De automatisch gegeneerde zoekresultaten zouden namelijk veel feitelijke onjuistheden bevatten. Ook vindt de bond het problematisch dat gebruikers de AI-functie niet kunnen uitschakelen.

De Consumentenbond stelde honderd ingewikkelde vragen over de consumentenrecht, gezondheid, voeding en duurzaamheid. Zeventig vragen werden beantwoord met een AI, en twintig daarvan waren te commercieel, te stellig, ongenuanceerd of achterhaald. De zoekmachine gaf bijvoorbeeld advies over het boeken van een duurzame cruise, terwijl cruises heel vervuilend zijn. Ook Google kwam met een stappenplan voor skypen met Amerika, terwijl Skype al een paar maanden uit de lucht is.

Niet eerlijk over energieverbruik

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "De Google AI-functie is standaard ingeschakeld en niet uit te zetten. Dat vinden wij kwalijk, zeker als de antwoorden niet kloppen."

Google zou daarnaast niet eerlijk zijn over het stroomgebruik van AI-antwoorden. Het techbedrijf zegt zelf dat een AI-antwoord evenveel energie verbruikt als een tradiotionele zoekopdracht. Dat klopt volgens de Consumentbond niet: voor de resultaten wordt een combinatie gebruikt van oude zoektechnologie en AI-antwoorden. 

Aangekaart bij Europese koepel

Verder kunnen de AI-antwoorden volgens de bond oneerlijke concurrentie aanjagen. Omdat hett AI-antwoord bovenaan de pagina staat, zijn gebruikers sneller geneigd daarop te klikken in plaats van op de reguliere websites eronder. 

Dit is in strijd met de Digital Markets Act (DMA). De Consumentenbond heeft de kwestie daarom aangekaart bij BEUC, de Europese koepel van consumentenorganisaties. De Consumentenbond heeft Google ook gevraagd om het AI-overzicht optioneel te maken, zodat gebruikers keuzevrijheid hebben.


Consumentenbond