Zo kun je elke Google Update overleven: 3 tips
Google komt regelmatig met updates om het algoritme en de ervaring in de zoekmachine te verbeteren. Deze updates zijn ook wel beter bekend als de Google Core Updates. Zo’n update kan voordelen met zich meebrengen, maar het kan ook zijn dat het een behoorlijke impact kan hebben op de positie van jouw website in de zoekmachine. Hoe zorg je er eigenlijk voor dat je elke update van Google overleeft? We zetten hieronder een aantal tips voor je op een rij die je hierbij zouden kunnen helpen.
Tip 1. Linkbuilding toepassen op de juiste manier
Linkbuilding is een belangrijke methode binnen zoekmachineoptimalisatie. Het kan er namelijk voor zorgen dat je een hogere positie kan behalen in Google. Houd er wel rekening mee dat dit een langetermijnproces is en dat je dus niet binnen twee tellen al resultaat ziet. Met linkbuilding link je van een externe website naar jouw eigen website. Het is belangrijk dat je veel links naar jouw website stuurt, maar deze links moeten ook van een hoge waarde zijn en moeten ook relevantie bevatten. Hiervoor geldt dus zeker dat kwaliteit boven kwantiteit gaat, want je wilt graag dat het linkbuilden een positief effect heeft op jouw website. Een grote nieuwssite heeft bijvoorbeeld een hoge linkwaarde en dit kan gunstig zijn voor jouw positie in de zoekmachine.
Het is ook belangrijk om linkbuilding toe te passen op de juiste manier. Als jouw website is gekelderd door een update, kun je er met linkbuilding voor zorgen dat jouw positie weer wordt opgekrikt. Ook wil je natuurlijk dat je, met de komst van een update, jouw hoge positie zo veel mogelijk behoudt. Linkbuilding op de juiste manier toepassen is dus zeker een manier om de updates van Google te kunnen overleven. Pas bijvoorbeeld linkbuilding toe met betrouwbare partijen zoals Popi. Popi is een linkbuildingplatform met talloze linkmogelijkheden van hoge kwaliteit. Bovendien vind je in dit platform alle links in een overzicht met de bijbehorende metrics. Zo wordt linkbuilding een stuk eenvoudiger gemaakt.
Tip 2. Unieke content
Je hebt vast weleens gehoord van E-E-A-T. Dit is de afkorting van een aantal voorwaarden waar jouw content aan moet voldoen, wil je dat Google jouw content opmerkt en waardeert. Zorg er daarom voor dat je unieke content creëert die voldoet aan deze letters, met andere woorden moet jouw content expertise, experience, authoritativeness en trust bevatten. Het is belangrijk dat jouw content ook nog eens waardevol is voor de lezer en dat uit de tekst blijkt dat het echt is geschreven door iemand die er verstand van heeft. Zorg er dus voor dat jouw content aan deze eisen voldoet en voorkom dat jouw website kampt met nadelige gevolgen door een update van Google.
Tip 3. Check je SEO-strategie
Daarnaast kan het ook een goede tip zijn om nog even jouw SEO-strategie onder de loep te nemen. Als jouw website is gekelderd door de komst van een update van Google, waar lag dat dan aan? Zat er dan toch iets dat niet helemaal in orde was, waardoor jouw website nu kampt met deze gevolgen? Het is daarom slim om nog even jouw SEO te checken. Dit is niet alleen een goede tip om jouw website weer op te kunnen krikken, maar ook om de gevolgen van een Google Update in de toekomst te voorkomen.
Zorg er bijvoorbeeld voor dat jouw website wel voldoet aan de waarden van SEO, zoals ook die van technische SEO. Denk bijvoorbeeld aan de snelheid van jouw website, evenals de gebruikersvriendelijkheid van jouw website. Daarnaast kun je ook kijken naar de on-page SEO, zoals de websites en pagina’s op jouw website. Off-page SEO speelt natuurlijk ook een grote rol, zoals we in het eerste punt al hebben benoemd. Linkbuilding is namelijk een belangrijk onderdeel van off-page SEO.