Duizenden studenten staan achter consent bij seks
Als onderdeel van de Logisch-toch?-campagne reisde de Consent Tent van de Rijksoverheid langs introductiefestivals in Groningen en Tilburg. Duizenden studenten hingen een slotje aan de tent om te laten weten dat ze consent bij seks - ook in hun studententijd - belangrijk vinden.
De nieuwe Wet seksuele misdrijven stelt dat seks altijd gewenst en gelijkwaardig moet zijn. Het is dus strafbaar als je seksueel contact begint of doorzet terwijl er duidelijke signalen zijn dat de ander niet wilt.
De Consent Tent stond op de KEI-week in Groningen, TOP Week in Tilburg en het Purple Festival van Fontys Hogeschool. Bij de tent kregen studenten een slotje die ze aan de Consent Tent konden hangen. Door dit te doen, lieten ze weten dat ze consent belangrijk vinden bij seks en seksueel gedrag. Ook kregen studenten een plaktatoeage om uit te dragen dat ze vóór consent bij seks zijn. Voor vragen of een luisterend oor konden ze terecht bij professionals van het Centrum Seksueel Geweld.
Veelvoorkomend
Mariëlle Verlouw, campagnemanager ministerie van Justitie en Veiligheid, vertelt dat seksueel grensoverschrijdend in het studentenleven veel voorkomt: "Met de Consent Tent wilden we bewustwording creëren onder eerstejaarsstudenten over hoe belangrijk wederzijdse instemming is. Het slotje bleek een perfecte conversation starter te zijn voor de professionals van het Centrum Seksueel Geweld. Wat met een lege ‘gaastent’ begon, is na een aantal weken uitgegroeid tot een waar kunstwerk, een prachtige symboliek."
Kelly Bruil, senior beleidsmedewerker ministerie van Justitie en Veiligheid: "Het is zeker niet de bedoeling dat je niet meer mag experimenteren en ontdekken met elkaar. Maar alleen als je dat alle twee wil en er sprake is van een gelijkwaardige situatie. Want anders is het strafbaar volgens de Wet seksuele misdrijven."
"Met het slotje als symbool voor consent konden studenten op een laagdrempelige manier laten zien dat ze voor consent zijn en achter de wet staan”, vertelt Jessica Groot, strateeg bij Initiative Media. “We geloven erin deze activatie ook online nog verder door te trekken. Zo was influencer Sophie Milzink bij de Consent Tent aanwezig en komt het belang van consent ook nog terug in twee podcasts".
De Consent Tent is een initiatief van het ministerie van Justitie en Veiligheid, en ontwikkeld door Hamas Lemz. Raùl&Rigel bedacht samen met Initiative Media het creatieve concept voor deze activatie en is verantwoordelijk voor de productie en uitvoer. HvdM Public Relations verzorgde de landelijke en regionale mediabenadering.
De Logisch-toch?-campagne is online te zien, maar ook in het straatbeeld. Lees hier het Appen-met interview met Martijn Thijssen van Artbox, verantwoordelijk voor de animaties in de campagne.