Appen met Martijn Thijssen van Artbox over de Logisch Toch?!-campagne
Seksuele intimidatie - zowel offline als online - is niet oké. Gelukkig is het vanaf 1 juli ook strafbaar. Om meer bewustzijn te creëren voor deze wetswijziging ontwikkelde Havas Lemz, in samenwerking met onder andere Artbox, een uitgesproken campagne voor het Minsterie van Justitie en Veiligheid. We spraken met Martijn Thijssen van Artbox, verantwoordelijk voor de animaties, over het belang van deze campagne, de kracht van simpele illustraties en meer.
Status: HopHop
De campagne is nu een week live, wat zijn de eerste reacties?
Zeer positief, we krijgen veel complimenten over deze campagne.
Dat verbaast mij niet. Wat is het mooiste compliment die je hebt gekregen?
Dat het een gedurfde, uitgesproken campagne is. Maar de credits hiervoor gaan natuurlijk naar het bureau en de klant. Wij hebben (denk ik) goed ingespeeld op de vraag van de klant. De briefing was gewaagd en uitgesproken en wij hebben dat fijn vertaald naar een passende visuele stijl (zowel in print als in animatie).
Zei je gelijk ja, toen je gevraagd werd voor dit project?
Uiteraard. Hier gaan we volledig op aan. Mooier wordt het niet. Een mooi en belangrijk onderwerp. Goed concept. En een heerlijke executie. Hier worden mijn mensen heel gelukkig van.
De uitvoering liegt er niet om. Wat was jullie inspiratie bij het maken van de animaties?
Wij zijn hier uiteraard op gebrieft. Simpele animaties om de kracht van de illustraties stijl overeind te houden. Het 'plaatje' verteld het verhaal al. (in combinatie met de voice over en de typografie).
Waarom passen deze luchtige animaties zo goed bij dit beladen onderwerp?
Less is more. Des te meer je zou animeren des te meer we afleiden van het onderwerp. Nu is het kort en krachtig. In 1 oogopslag zie je wat er gebeurt. En een herkenbare stijl voor de gehele campagne.
Wat mij ook erg opvalt zijn de tekstjes 'Lekker wijf' en 'Geil kontje'. Waarom juist deze uitspraken?
Die zijn niet door ons bedacht. Hiervoor moet je bij Lieke & Marly van Havas Lemz zijn. Maar dat ze geen blad voor de mond hebben genomen moge duidelijk zijn. Maar dat hebben de personen waar we aan refereren ook niet...
Ze trekken in ieder geval wel lekker de aandacht! Is Artbox van plan zich in de toekomst vaker in te zetten voor dit soort maatschappelijk verantwoorde projecten?
Zeer zeker. Dit hebben we in het verleden altijd al gedaan en dat zullen we altijd blijven doen.
Vind je de logisch toch?- campagne dan de beste, of heb je stiekem een andere favoriet?
Hij gaat nek aan nek met de SIRE campagne die we vervaardigd hebben voor Being There. Vergelijkbaar; Pittig onderwerp, simpele en unieke stijl, en de zeer belangrijke typo.
Ook erg uitgesproken!
Zeer. En ook een aantal mooie prijzen voor in ontvangst mogen nemen.
Wat zou je willen zeggen tegen mensen die - zelfs na het zien van de campagne - zich nog steeds schuldig maken aan seksuele intimidatie?
Ik vind het ongelooflijk triest dat we het er over moeten hebben. Belachelijk. Intimidatie, laat staan sexuele intimidatie is onacceptabel. Zero tolerance en zware straffen. Act like a human being. Normen en waarde, het respecteren van de medemens (en dier en natuur). Zo ....dat moest er even uit. Bah.
Mooi gezegd. Inderdaad triest dat het nog gebeurt. Thanks voor je tijd en antwoorden, Martijn!
Bekijk hier één van de campagnefilmpjes: