Seksuele intimidatie vanaf nu strafbaar: logisch toch?

Seksuele intimidatie vanaf nu strafbaar: logisch toch?

01-07-2024 (11:30) - Campagnes

Vanaf 1 juli geldt de nieuwe Wet seksuele misdrijven, waarmee slachtoffers van seksueel geweld en grensoverschrijdend gedrag strafrechtelijk beter zijn beschermd. Om mensen te informeren over de wet en het belang van wederzijdse instemming voor én tijdens de seks, start vandaag een landelijke campagne, ontwikkeld door Havas Lemz en partner Duwtje in opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid.

De nieuwe wet stelt een duidelijke norm: seks - offline én online - hoort altijd vrijwillig en gelijkwaardig te zijn. Een flitspeiling bevestigt dat we dit inmiddels allemaal normaal vinden, iets waar de oude wet nog niet op aansloot. 

Logisch toch?
Een panel kreeg verschillende situaties te zien die volgens de nieuwe wetgeving strafbaar zijn, met de vraag of men deze situaties wel of niet oké vond. Zo vond 96% het niet goed om seksuele opmerkingen te maken naar een onbekende of ongevraagd met iemand mee te lopen op straat. "Dit hebben we letterlijk gebruikt in de campagne", vertelt Robin Roosdorp, strateeg bij Havas Lemz. 

"Door te laten zien wat iederen om je heen denkt, de descriptieve norm, ben je sneller geneigd het daarmee eens te zijn", voegt Roosdorp toe. "Dus geen belerende campagne die mensen vertelt wat wel en niet meer mag, maar een campagne die het gezamenlijke doel laat zien. Dat verbindt, in plaats van verdeelt.”

Heldere boodschap

Volgens creatief duo Lieke van Herk en Marly van Helfteren van Havas Lemz, is het meer dan logisch dat deze nieuwe wet er is, en benadrukken dat ook in de campagne: "We leggen de nadruk op strafbare situaties en maken zo direct duidelijk wat per 1 juli strafbaar is. Vanwege het gevoelige onderwerp hebben we gekozen voor een illustratieve campagnestijl. De opvallende illustraties spreken ook de jongere doelgroep aan.”

Mariëlle Verlouw, campagnemanager bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid, vertelt over het belang van goede communicatie bij het vertalen van een complexe boodschap zoals een wet. "We zijn daar samen met alle betrokken bureaus goed in geslaagd. Er staat nu een campagne met een heldere boodschap, dicht op de werkelijkheid."

Niet te missen

Aangezien seksueel overschrijdend gedrag statistisch gezien vaker voorkomt bij mensen onder de dertig, is breed ingezet in middelen en locaties waar deze doelgroep vaker aanwezig is. Samen met mediabureau Initiative is gekozen voor (D)OOH in en rondom horecagelegenheden en de inzet van radio en online video. Daarnaast hopen ze met PR-acitiviteiten, uitgevoerd door HvdM, een nog breder publiek aan te spreken. 

"Deze zomer kan je er niet omheen", vertelt Verlouw.  De campane trapt af met een brede online-mediacampagne en is komende tijd ook te vinden op vele festivals.