Een dagelijkse marteling
Vlinderkinderen. Dat klinkt als een sprookje, maar het is een nachtmerrie. Ze lijden aan een erfelijke ziekte, waarbij de huid loslaat en zo kwetsbaar wordt als de vleugels van een vlinder.
Patiëntjes krijgen blaren over hun hele lichaam. Soms zelfs in hun slokdarm, zodat ze amper kunnen eten en drinken. Dat geeft ondragelijke jeuk en pijn. Sommigen van hen overlijden als baby of op vroege leeftijd.
Voor de ziekte worden meerdere namen door elkaar heen gebruikt (o.a. Epidermolysis Bullosa, EB en Blaarziekte). Reden voor de Stichting Vlinderkind om voortaan eenduidig te spreken over de Vlinderziekte. Gevolgd door een nieuwe pay-off, die duidelijk maakt waar het om gaat en makkelijk is te onthouden: Vlinderziekte. Een verschrikkelijke kinderziekte.
De nieuwe campagne, ontwikkeld door Joe Public Amsterdam, gekozen voor het perspectief van de ouders. En voor een inzicht dat minder afschrikwekkend is, maar zeker confronterend: zij moeten hun eigen kind elke dag pijn doen. Het is een dagelijkse marteling, vertellen ouders van vlinderkinderen. Visueel gesymboliseerd door camera en focus te richten op alle benodigde medische instrumenten, voorbereidingen en handelingen bij een verbandwissel.
Wendy van Teeffelen, bestuurslid van de Stichting en als moeder van vlinderkind Yade betrokken bij de campagne: 'De wonden en de kinderen blijven volledig buiten beeld, de suggestie is al heftig genoeg'.
De campagne wordt uitgerold via radio, TV, in de bioscoop, print, buitenreclame en PR.
Credits
Stichting Vlinderkind: Ineke Zaal, Wendy van Teeffelen
bureau: Joe Public Amsterdam
strategie: Gertjan Hafkamp
creatie: Marcel Hartog, Ruben van Dijk
design: Kevin Rooi
account: Maaike van 't Klooster
edit: Daan Booij
productie: Fiona Jacob, Britt Schlatmann
regie en fotografie: Harro van Schoonhoven
gaffer: Jelle Mulder
geluid: Public audio, Joep Meijburg, Sam Walvisch
post productie: Captcha!, Marcel Oudendijk, Harm Rieske
rtv: Dylan Driessen
voice-over: Stefan Rokebrand