Marjon Hoffman en Odido willen kinderen meer laten lezen

Marjon Hoffman en Odido willen kinderen meer laten lezen

16-04-2024 (15:11) - Campagnes

De leestijd van kinderen op de basisschool neemt drastisch af naarmate ze ouder worden, blijkt uit onderzoek. Tegelijkertijd neemt de schermtijd toe. Om scholieren vooral te stimuleren meer boeken te lezen en hun telefoon vaker weg te leggen, komt Odido met ‘Het Telefoonboekje’, geschreven door kinderboekenschrijver Marjon Hoffman. 

Vandaag overhandigde Marjon Hoffman de eerste exemplaren van haar nieuwe boek aan groep 7 van basisschool Tweemaster Holleblok in Huizen. In elk vakje van de telefoonzak van de klas zat een exemplaar van het boekje. Zo konden de kinderen gemakkelijk hun smartphone inwisselen voor ‘Het Telefoonboekje'.

Marjon Hoffman vertelt: "Ik heb het verhaal voor ‘Het Telefoonboekje’ geschreven, zoals ik altijd voor mijn doelgroep schrijf: realistisch, maar wel doorspekt met humor omdat dit een manier is om kinderen aan het lezen te krijgen. Door de tekst in de vorm van appjes te gieten en het boekje het gevoel heeft van een smartphone hoop ik dat de kinderen het zo leuk vinden om te lezen, dat ze hun echte smartphone even laten liggen."

Het verhaal richt zich op een groep vrienden in de brugklas en volgt hun WhatsApp-gesprekken. Het Telefoonboekje is via de website gratis aan te vragen door basisscholen in Nederland.

‘Soms even niet’

Smartphones en toegang tot internet kennen eindeloos veel voordelen, maar de technologie kent ook nadelen. Odido neemt daarom al langer verantwoordelijkheid om bewuster om te gaan met telefoons zoals de introductie van Schermvrijdag binnen de samenwerking met NOC*NSF. Een dag waarop scholieren onder de noemer ‘soms even niet’ worden uitgedaagd twee uur lang het scherm te laten liggen en te gaan sporten. Daarnaast werkt Odido ook samen met de bedenkers van de Feelee app: GreenBerry en Garage2020. Met de Feelee app krijgen jongeren inzicht in hun eigen emoties, om zo mentaal sterker te worden.

Tisha van Lammeren, Chief Commercial Officer bij Odido, licht toe: “We zijn bij Odido groot fan van technologie en de ongekende mogelijkheden daarvan. Het mag niet zo zijn dat het gebruik van technologie ten koste gaat van belangrijke vaardigheden die zorgen voor sociale verbinding en die grote invloed hebben op ons leven. Om ook de jongste generaties met verbeelding, verhalen en de wereld van boeken op te laten groeien, zetten wij ons als bedrijf graag in om de leesvaardigheid van kinderen op peil te houden."

Samenwerking met CPNB

Het eerste leesboek in de vorm van een smartphone wordt gesteund door de CPNB, onder andere bekend als organisator van de Kinderboekenweek. Deze stichting gelooft dat lezen het leven van mens en maatschappij verrijkt en verbindt mensen met boeken. Daarom omarmt ze dan ook de introductie van ‘Het Telefoonboekje’ voor het bevorderen van lezen op de basisschool. Naast dit initiatief ondersteunt Odido later dit jaar de bibliotheekcampagne ‘Heel Nederland Leest’ van de CPNB.

Eveline Aendekerk, directeur CPNB, is blij met de samenwerking: “Leesvaardigheid op jonge leeftijd kan een enorm verschil maken. Eén van de belangrijkste barrières bij het lezen is afleiding door andere zaken, waaronder vooral de smartphone. De oproep van Odido de telefoon weg te leggen en te gaan lezen juichen we dan ook toe. Het Telefoonboekje gaat daar zeker bij helpen. We zijn blij dat Odido haar oproep extra kracht bijzet door het steunen van de bibliotheekcampagne Heel Nederland Leest.”