5 creatieve marketingcampagne voorbeelden

30-08-2024 (12:08) - Marketing

We weten allemaal waarom marketing belangrijk is. Maar het kan ook een uitdaging zijn om op te vallen in een overvolle markt. Slimme campagnes trekken de aandacht van het publiek, vergroten de betrokkenheid of zelfs viraal gaan. En daar zijn inmiddels veel bedrijven succesvol in geweest. Hier zijn 6 inspirerende voorbeelden van creatieve marketingcampagnes die ieder opvallen vanwege een originele invalshoek.

1. De Efteling & HelloFresh: recepten geïnspireerd op attracties

Een creatieve marketingcampagne kan ook een creatieve samenwerking zijn. Zo wilden De Efteling en HelloFresh koken en eten aantrekkelijk maken voor kinderen in Nederlandse huishoudens. Ze introduceerden gerechten die geïnspireerd zijn op de meest geliefde Efteling-attracties, om zo sprookjes op tafel te zetten. Denk bijvoorbeeld aan de Sultans Shakshuka en (D)romige kip casarecces. Om de ervaring af te maken hebben ze een playlist samengesteld met de bekende Efteling-melodieën en een extra verrassing voor de kids bij het menu.

2. Zeeman’s luxe voor iedereen

Zeeman staat sinds jaar en dag bekend om betaalbare mode en ze hebben de afgelopen jaren veel gedaan om zichzelf aantrekkelijker te maken voor een bredere doelgroep. Zo lanceerden ze in 2022 een luxe geurlijn genaamd ‘Lucht’. In eerste instantie werd het aangekondigd zonder de naam Zeeman hieraan te koppelen, waardoor het de schijn had van een high-end producten. Later bleek dat Zeeman achter deze campagne zat met de boodschap ‘luxe hoeft niet duur te zijn’.

3. Coca-Cola: AI smaak

Ook van AI wordt steeds meer gebruikgemaakt in marketingcampagnes. En daarin kon Coca-Cola niet achterblijven. Ze onthulden een AI-ontworpen smaak voor het jaar 3000. Het is een unieke samenwerking tussen menselijke ontwerpers en AI. Een suikervrije variant van de bekende Coca-Cola die tijdelijk verkrijgbaar was en waarbij vele consumenten probeerden te raden en te delen waar het nu eigenlijk naar smaakt.

4. Spotify ‘Wrapped’: een persoonlijk jaaroverzicht

Personalisatie werkt. En dat laat Spotify zien met de jaarlijkse Spotify ‘Wrapped’-campagne. Op basis van het luistergedrag laat Spotify een gepersonaliseerd jaaroverzicht zien. Denk aan de meest beluisterde nummers, artiesten en genres en hoe hun muzieksmaak zich in de loop van het jaar heeft ontwikkeld. Ze moedigen aan om de resultaten op social media te delen, wat ook veelvuldig wordt gedaan.

5. De film ‘Barbie’

Als er een campagne is die afgelopen jaar indruk heeft gemaakt, dan is het wel die voor het promoten van de film ‘Barbie’. Het kan bijna niet zo zijn dat je deze film niet ergens voorbij hebt zien komen. Alles was roze. En dit is onder andere te danken aan de vele samenwerkingen zoals Crocs, de Primark, NYX en Xbox. En met succes, want het grote marketingbudget, zorgde dit ervoor dat de film een box-office omzet had van 337 miljoen dollar.

Je eigen creatieve campagne?

Deze voorbeelden van creatieve campagnes zijn stuk voor stuk heel goed uitgewerkt. Maar hoe bedenk je zo’n creatieve campagne voor jouw bedrijf? Een simpele brainstorm kan al leiden tot heel veel creatieve ideeën. Ga met een aantal medewerkers binnen het bedrijf om tafel zitten en bedenk zoveel mogelijk ideeën omtrent een bepaald thema. Maak gerust gebruik van AI om je te helpen. En kijk bijvoorbeeld op welke momenten jouw bedrijf goed in kan haken. Daar kan een inhaakkalender goed bij helpen.

Wees vooral niet bang om out-of-the box te denken en durf risico’s te nemen. Creativiteit kent geen grenzen en soms leiden de meest onconventionele ideeën tot de grootste successen.

 


Bureaus

Media

Economisch