Waarom is marketing belangrijk voor je onderneming?
02-10-2020 (13:05) - Marketing
Je wilt als onderneming je omzet zien groeien. Of je nu net start met je bedrijf of al langer bezig bent. Het succes komt niet vanzelf, want daar moet je wat voor doen. Bijvoorbeeld een marketingstrategie ontwikkelen. Marketing is namelijk een cruciale factor om je doelgroep te bereiken en je omzet te laten stijgen. Er zijn bovendien allerlei vormen van marketing om een bepaald doel te bereiken. Bijvoorbeeld het vergroten van je naamsbekendheid, lancering van een nieuw product of het aanboren van een nieuwe doelgroep. Ontdek hier wat er verder zo belangrijk is om marketing voor je onderneming in te zetten en hoe je dat doet.
Doelgroep bereiken
Je wilt dat jouw doelgroep van je bestaan weet en jouw klanten worden. Er zijn diverse marketinginstrumenten om dat doel te bereiken. Bijvoorbeeld het inzetten van social media kanalen, maar gebruik dan wel de juiste kanalen. Marketing is wat dat betreft een specialistisch vak. Het is niet voor niets dat er specifieke opleidingen zijn te volgen binnen dit vakgebied, zoals NIMA A. Een goede marketeer weet als geen ander wat de succesfactoren zijn op het gebied van marketing. Zo voorziet de opleiding NIMA B digital marketing in kennis op het gebied van online marketing. Met de juiste marketingkennis is het gemakkelijk om je doelgroep te bereiken.
Vergroten van betrokkenheid
Het is in deze tijd belangrijk om je klanten aan je te binden en hen zich betrokken te laten voelen. Een gerichte marketingstrategie vergroot de kans om betrokkenheid te creëren. Dat doe je onder meer door interactie als marketinginstrument te kiezen. Interactie zorgt ervoor dat je echt in contact bent met je klanten. Dat is overigens op meerdere manieren te realiseren, zoals via Twitter vragen beantwoorden. Of door Facebook in te zetten, waarbij je in contact komt met je doelgroep. Contentmarketing vormt eveneens een prima basis voor interactie, bijvoorbeeld door reacties toe te laten.
Toename van de omzet
Marketing is dus voor meerdere doelen belangrijk en natuurlijk ook voor het vergroten van de omzet. Er zijn diverse marketinginstrumenten in te zetten om dit doel te bereiken. Bijvoorbeeld door toekomstige klanten een beloning in het vooruitzicht te stellen. Dat kan onder meer een korting zijn op de eerste aankoop. Of een korting die bij een volgende aankoop te verzilveren is. Zo is het ook mogelijk om met een speciale aanbieding te komen in de vorm van een op = op actie.