Meerderheid B2B-marketingleiders zegt dat 'creatief vertrouwen' in B2B groeit

14-06-2022 (11:03) - Marketing

De overgrote meerderheid (82%) van de B2B-marketingleiders in Nederland is het erover eens dat het vertrouwen in creativiteit in het B2B-landschap toeneemt. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van LinkedIn onder Nederlandse senior marketing managers en CMO’s.
 
Marketeers erkennen dat creativiteit essentieel is voor het bouwen aan een merk op de lange termijn en dat het helpt om top of mind te blijven bij de doelgroep (26%). 94% erkent dat het bouwen van een merk net zo belangrijk is om omzetgroei op de lange termijn te stimuleren in B2B als in consumentenmarketing.

Bijna tweederde (64%) van de B2B-marketeers is het ermee eens dat B2B-aankoopbeslissingen net zo emotioneel gedreven zijn als B2C-aankoopbeslissingen. Zo’n twee vijfde (42%) maakt dan ook steeds meer gebruik van storytelling, emotie en humor om hun creatieve campagnes te helpen beklijven. De meerderheid (80%) zegt dat de B2B-sector in staat is om creatieve campagnes te produceren die kunnen concurreren met die van consumentenmerken.
 

Focus op sales verschuift

Van oudsher gaven B2B-merken voorrang aan performance marketing om sales op korte termijn te stimuleren, maar in de hele sector lijkt een verschuiving aan de gang te zijn. Een grote meerderheid (94%) van de Nederlandse B2B-marketing leaders erkent dat het bouwen van een sterk merk net zo belangrijk is in B2B als in consumentenmarketing om omzetgroei te stimuleren op de lange termijn. 87% geeft aan dat ze van plan zijn om campagnes op te zetten die de resultaten van performance marketing op korte termijn en brand marketing op lange termijn tegelijkertijd verbeteren.
 

Creativiteit in B2B tijdens Cannes

Ook tijdens het aankomende Cannes Lions International Festival of Creativity is er extra aandacht voor creativiteit in B2B. Het LinkedIn B2B institute ondersteunt Cannes Lions bij de introductie van een nieuwe categorie: de Creative B2B award. Deze award dient als aanmoediging voor creatieve en innovatieve B2B-campagnes, om ze hiermee op een zelfde manier erkenning te geven als B2C-campagnes. De introductie van deze award onderstreept de ontwikkeling die creativiteit doormaakt in het B2B-marketing landschap.

Marcel Molenaar, Director Marketing Solutions bij LinkedIn: "Waar creativiteit lange tijd het domein van consumer marketing was, is nu de tijd aangebroken dat B2B-campagnes op het creatieve toneel worden belicht. Ook voor B2B-merken zijn er verschillende mogelijkheden om - door de inzet van creativiteit - het publiek te betrekken, te inspireren en te prikkelen, om daarmee ook het merk te laten groeien. De uitkomsten van het onderzoek en de komst van deze award laten zien dat creativiteit in B2B steeds belangrijker wordt om (potentiële) klanten aan je te binden en om het een vast onderdeel te laten zijn van je marketingstrategie."

 


Bureaus

Media

Economisch