Appen met Christa de Wal (Holland & Barrett) over de HormoonWijzer

Appen met Christa de Wal (Holland & Barrett) over de HormoonWijzer

26-09-2025 (13:45) - Appen met

Ruim één op de drie Nederlandse vrouwen verzwijgt hormonale klachten op het werk, zo blijkt uit nieuw onderzoek van het CBS en TNO. Om het taboe rondom menstruatie te doorbreken en vrouwen+ te laten zien hoe ze juist kracht kunnen halen uit hun cyclus, lanceerde Holland & Barrett de HormoonWijzer. We appen met Christa de Wal, marketing directeur Benelux, over deze praktische gids, waarom 'ie ook handig is voor mannen en de 360-graden aanpak. 

De campagne over vrouwelijke gezondheid is onderdeel van bredere missie om de leefkwaliteit te vergroten, samen met drie andere onderwerpen. Waarom hebben jullie voor dit topic gekozen? 
Omdat we nog zo weinig weten over hormonen en welke invloed ze dagelijks op ons hebben. Meer inzicht en kennis kan vrouwen helpen met een betere balans, het is een stukje zelfkennis.
We zagen ook dat wat we leren heel theoretisch is, de welbekende grafiek in het biologieboek, maar hormonen hebben juist zoveel invloed op je gevoel en humeur, daarom hebben we de hormoonwijzer ontwikkeld, van feiten naar voelen!

Aan welke concrete tips en adviezen moet ik dan denken?
Je kan je cyclus zien als de 4 seizoenen, op de dag van je eerste menstruatie begint de winter, een tijd van terugtrekken en reflectie, gevolgd door de lente, waarin je weer zin hebt in om naar buiten te gaan en de zomer (ovulatie) waarin je je on top of the world voelt! En dan de herfst waarin je flink onstuimig kan zijn. De cyclus verloopt voor iedereen anders, maar juist dit inzicht geeft je zoveel handvatten om beter naar jezelf te luisteren

Handig! Jullie verspreiden boodschap deze met een 360 aanpak met podcasts, influencers en winkelactivaties. Welk kanaal verwacht je dat de meeste impact gaat maken?
Juist met deze mix zorgen we voor impact! Althans dat is de bedoeling. We verwachten veel van onze serie met hormoon expert dr Annemarieke doornweerd op youtube, die worden ontzettend goed bekeken, verder hebben we een mooie samenwerking met LINDA, waarbij je ook de hormoonwijzer kan krijgen. En daarnaast zijn onze winkels ontzettend belangrijk, want daar krijg je het persoonlijk advies.

Nice! Deze campagne focust zich dus op vrouwen+. Maar wat kunnen mannen leren van deze campagne? En komen jullie binnenkort ook met een campagne over de mannelijke gezondheid?
Ja juist! Ik denk dat het voor mannen ontzettend handig en waardevol is om de cyclus van je vriendin, zus, moeder beter te begrijpen, dan snap je ook beter door welke fase ze gaat!
En over mannenlijke gezondheid is al veel informatie te vinden op onze website. Een campagne staat zeker hoog op ons lijstje, maar hebben we nog niet gepland.

Welk misverstand over de hormooncyclus wil het liefst meteen de wereld uit helpen?
Dat hormonen slecht zijn en alleen maar zorgen voor ongrijpbare buien. We hebben onze hormonen heel hard nodig, en kunnen zelfs niet leven zonder. We moeten alleen goed begrijpen wat ze precies met ons doen.

De campagne over een gezonde spijsvertering staat nog op de agenda voor 2025. Wanneer kunnen we deze verwachten? En kun je al een tipje van de sluier geven?
Klopt! In 2026 om precies te zijn, onze darmen worden ook wel ons tweede brein genoemd, gezonde darmflora is zo belangrijk voor je energie gedurende de dag! Alleen ook daar weten we helaas nog weinig van. Wij willen mensen op een laagdrempelige manier kennis laten maken met alles wat jouw darmen dagelijks voor je doen… dus stay tuned!

Ben benieuwd! Thanks voor je tijd en antwoorden Christa!
Jij bedankt! En een heel fijn weekend!