Appen met Peter Lansaat, Managing Director Dark Horses

Appen met Peter Lansaat, Managing Director Dark Horses

09-07-2025 (14:15) - Appen met

Dark Horses maakte gisteren zijn debuut in Nederland. Het sportbureau van Omnicom Advertising Group, dat werd opgericht in Londen, wordt in Amsterdam aangevoerd door Guido Klomp en Peter Lansaat, twee grote spelers binnen de sportmarketing. We appen met de laatstgenoemde over de filosofie van het bureau, maar ook over welke sport hij zelf eigenlijk beoefent.

Status: -

Hey Peter, Sem hier van FONK! Leuk dat je ff tijd hebt om te appen.
Ha Sem.

Dark Horses was al actief in Engeland. Waarom is dit het juiste moment voor een debuut in Nederland?
Dark Horses London, onderdeel van Omnicom, heeft een sterke reputatie als creatief bureau in de sport met klanten als Adidas, Lay’s, Just Eat, TikTok en Nissan. We delen dezelfde filosofie en door Dark Horses ook in Amsterdam op te starten, bouwen we voort op een bestaand Omnicom label.

Ja, want een dark horse verwijst naar een onverwachte kanshebber. Waarom past dit metafoor zo goed bij jullie bureau?
We zijn niet alleen fan; we snappen hoe sport, creativiteit en cultuur elkaar versterken en zo merken laten groeien. Precies dat geeft ons een voorsprong die je niet overal vindt. Dat maakt ons tot Dark Horses.

Dark Horses in Londen werkt dus al langere tijd met deze filosofie. Wat is jouw favo werk van je Engelse collega’s en waarom?
Een aansprekend project is zonder twijfel de campagne rond Hope Sogni. Het vertrekpunt was de vaststelling dathet voetbalbestuur fundamenteel gebrekkig is: in de 120-jarige geschiedenis van FIFA heeft nog nooit een vrouw zich kandidaat gesteld voor het presidentschap… tot nu.
Dark Horses creëerde Hope Sogni, een AI-gegenereerde vrouwelijke presidentskandidaat waarmee mensen in real time in gesprek konden gaan. Via Hope konden vrouwelijke leiders anoniem hun progressieve ideeën delen en FIFA aanspreken op essentiële kwesties rondom vrouwen in het voetbal.
De impact was direct merkbaar: binnen twee dagen werd de campagne opgepikt in 42 landen, vertaald in meerdere talen, en breed uitgemeten in toonaangevende media - met een foto van Hope op de achterpagina van The Guardian. Het is een krachtig voorbeeld van hoe creativiteit technologie kan inzetten om maatschappelijke verandering te stimuleren.

Extra relevant nu met het EK voetbal! Guido Klomp en jij zijn dus de aanvoerders van het bureau. Wat maakt jullie teamgeest zo sterk?
We werken allebei al onze hele carriere in de sport vanuit verschillende rollen waarmee we elkaar vanuit kennis & expertise aanvullen. Guido heeft veel bureau-ervaring en ik vanuit commerciële rollen bij o.a. corporates. We hebben een gezamenlijke ambitie om creatief en disruptief werk te maken dat de sport vooruit helpt.

Als dat geen tiki-taka voetbal wordt! We hebben het nu veel over sport gehad. Maar welke sport beoefen jij zelf en welke parallellen zie jij tussen die sport en het beoefenen van sportmartketing?
Het zal je niet verrassen dat ik graag sport volg maar ook zelf doe. Met name balsporten zijn favoriet, naast skiën. Vroeger hockey, tennis en golf. De laatste jaren padel ik graag. Fysiek is het een sport die je uithoudingsvermogen, coördinatie en balans verbetert. Het mentale aspect is cruciaal voor planning, snelle besluitvorming en concentratie tijdens het spel. Daarnaast kun je alleen als team winnen. Ik zie daarin de nodige parallellen in het werk waarin leidend is dat we samen met de klant werken om tot het beste werk te komen.

Thanks voor tijd en antwoorden, Peter!
Graag gedaan!