GDMA en DDMA laten zien dat marketeers mailinglijsten serieuzer nemen

05-06-2024 (08:30) - Marketing

De Global Data & Marketing Alliance (GDMA) en de Nederlandse vereniging voor Data & Marketing (DDMA) presenteren de GDMA International Email Benchmark.

De editie van dit jaar is uitgebreider en internationaler dan vorig jaar, met vijf miljoen e-mailcampagnes (drie miljoen in 2023), 203 miljard verzonden e-mails (2023: 122 miljard), 42 duizend organisaties (2023: 28 duizend) en het aantal deelnemende landen is bijna verdubbeld naar 126 (2023: 69).

Interactief dashboard

Voor de tweede keer is de GDMA International Email Benchmark gepubliceerd via een interactief dashboard, dat inzichten biedt op basis van data van e-mailcampagnes. Via deze pagina krijg je toegang tot het volledige dashboard en kun je zelf daar alle cijfers heen navigeren.

Marketeers nemen mail serieuzer

Marketeers lijken de kwaliteit van hun mailinglijsten steeds serieuzer nemen. Ze houden zich beter aan de geldende wet- en regelgeving, of opereren, zeker ook buiten de EU, naar verwachting van de consument. Bijvoorbeeld in landen waar de GDPR-regels worden nageleefd, zelfs als deze niet als directe wetgeving gelden. Ook zorgen Email Service Providers (ESP’s) voor meer bewustzijn bij marketeers en hebben zij stappen genomen om bijvoorbeeld consent management beter te faciliteren. Dat heeft een positief effect op de resultaten in de benchmark, maar vooral op het imago van het kanaal e-mail bij ontvangers.

Om de benchmark verder uit te breiden en te professionaliseren, zijn in de 2024 editie twee nieuwe statistieken opgenomen: de (1) unsubscribe ratio en de (2) spam complaint ratio. ESP’s focussen zich steeds meer op lijst-hygiene en faciliteren daarom vaker methoden om het aantal unsubscribes en het aantal spam complaints op campagneniveaus inzichtelijk te maken. Dit zijn belangrijke inzichten voor marketeers, waardoor deze cijfers ook zijn meegenomen in de benchmark. Het unsubscribe ratio ligt op basis van de cijfers over 2023 op een percentage van 0,14%.

De cijfers laten ook zien dat ESP’s serieuzer aan de slag zijn gegaan met spam en dat de markt hier ook om vraagt. Dit bevestigt dat e-mail, als kanaal dat al een lange tijd meegaat, nog altijd volwassener wordt en dat marketeers ook de minder leuke dingen van het vak serieus nemen en daar grip op willen pakken.  


Bureaus

Media

Economisch