Jong muzikaal talent opgelet: meld je aan voor POPSPOT

Jong muzikaal talent opgelet: meld je aan voor POPSPOT

22-10-2024 (15:43) - Audio

Vanaf dinsdag 22 oktober gaat Popsport verder onder naam POPSPOT. Deze naamswijziging valt gelijk met het vieren van de 20e verjaardag. Het is slechts een verschil van één letter, maar wel een inhoudelijk logische en toekomstbestendige aanpassing.

De nieuwe naam vat het programma beter samen en maakt het gemakkelijker om het verhaal te vertellen. Niet alleen binnen de popsector en in richting van de doelgroep, maar ook daarbuiten. De inhoud, intentie en impact verdienen een groter publiek en meer support. 

Jorien Stravens, directeur-bestuurder: “In de twintig jaar dat we met POPSPOT actief zijn, is het competitieve element van wat het ooit was - een bandwedstrijd met coaching - geheel verdwenen. Ons jubileum leek ons een geschikt moment om dat ook in onze naam te vertalen. We werken al die jaren aan de begeleiding en ontwikkeling van getalenteerde jonge muzikanten in heel Nederland en is in die zin een begrip in de sector. En dat mogen méér mensen weten. Met POPSPOT zetten wij onszelf breder op de kaart en zoeken wij ook aansluiting bij bedrijven, netwerken en personen die ons willen steunen in onze bijzondere missie.”

Trajecten voor jong muzikaal talent

POPSPOT is inmiddels actief in heel Nederland. Jong muzikaal talent, waar ook vandaan, kan zich aanmelden voor een regionaal traject, met de mogelijkheid om door te stromen naar het landelijke programma. Naast regionale trajecten en het landelijke programma is er ook nog een derde traject: POPSPOT Network. Daarin kan elke deelnemer naar eigen behoefte het POPSPOT traject verlengen. Dit meerjarig vervolgtraject voor alumni bevat een keuzeaanbod van masterclasses, workshopdagen, optredens, introductiedagen op kunstvakopleidingen, studio-uren, (inter)nationale uitwisselingsprojecten en inspiratiesessies.

Verschillende doelgroepen en genres

POPSPOT definieert popmuziek zo breed mogelijk vanuit alle denkbare (sub)genres waar jongeren zich mee bezighouden. Deelnemers van 14 t/m 21 jaar variëren van individuele danceproducers en dj’s tot close harmony groepen, van hip hop duo's tot heavy metal en van rockbands tot singer-songwriters. Deelnemers zijn in een fase van hun leven, waarin belangrijke beslissingen en afslagen worden genomen voor hun toekomst. Het is daarom van extra groot belang voor de creatieve sector en de popsector specifiek, dat POPSPOT er is voor jonge talenten in heel Nederland.

Op 28 oktober start de wervingscampagne voor 2025. Talenten kunnen zich aanmelden via de website.