Groningen cultuurprovincie nummer één: Noord-Holland voorbijgestreefd
Terwijl Noord-Holland het grootste cultuuraanbod heeft, zijn Groningers nog trotser dan Noord-Hollanders op de cultuurinstellingen in eigen provincie.
Friesland is de nummer drie cultuurprovincie van Nederland. Groningen steeg in de afgelopen tien jaar van de derde naar de eerste positie dankzij de komst van het Forum, het cultuurcentrum dat in 2019 zijn deuren opende. Dit blijkt uit het Vrije Tijd Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, waarvoor 180.000 mensen zijn ondervraagd sinds 2006. Opvallend resultaat uit het onderzoek is dat de reputatie van de cultuursector verzwakt sinds het einde van de coronacrisis.
Culturele iconen
Merkadviseur Hendrik Beerda: ‘Groningen is Noord-Holland voorbijgestreefd als nummer één cultuurprovincie dankzij de komst van het Forum. Hoewel het ontwerp en de kosten tot veel commotie leidden vóór en tijdens de bouw, heeft de hele provincie het gebouw met exposities, films, evenementen, bibliotheek en horeca inmiddels omarmd. Het toont aan hoe een iconisch cultuurgebouw enorme invloed kan hebben op het levensgeluk van mensen.’ Toch ziet Beerda dat de Martinitoren, evenementencentrum Martiniplaza en het Groninger Museum nog steeds de culturele iconen zijn voor de Groningers. De Noordelingen zijn zelfs nog trotser op het culturele aanbod dan Noord-Hollanders, terwijl in deze provincie het Rijksmuseum, Anne Frank Huis en theater Carré de top drie vormen.’
Cultuursector verzwakt
Hendrik Beerda: ‘Juist doordat het in de coronaperiode onmogelijk was, werd een bezoek aan een museum, theater of festival toen veel meer op waarde geschat. Nu moet de aandacht weer verdeeld worden. Het Luxor Theater Rotterdam, Carré en het Holland Festival concurreren met verre reizen en andere vrijetijdsbestedingen. Deze topmerken in de culturele wereld verloren in één jaar tijd maar liefst 5 procent merkwaarde. In de coronaperiode ontdekten veel mensen de gratis wandelingen in de natuur. Gek genoeg is dat gaan concurreren met een bezoek aan cultuurorganisaties waar lange tijd de deuren gesloten bleven. Daar komt nu ook nog eens de inflatie bovenop, wat het voor festivals en theaters nog lastiger maakt. Het advies is om zichtbaarder te zijn op plekken waar consumenten een keuze maken uit het enorme vrijetijdsaanbod. Cultuurinstellingen moeten écht hard werken om weer top of mind te worden wanneer mensen iets leuks en leerzaams willen ondernemen.’
Provincies met sterkste cultuuraanbod volgens eigen bevolking in 2023 (+ positie in 2013)
1. (3) Groningen
2. (1) Noord-Holland
3. (2) Friesland
4. (5) Utrecht
5. (6) Zuid-Holland
6. (8) Zeeland
7. (7) Limburg
8. (4) Drenthe
9. (11) Noord-Brabant
10. (9) Gelderland
11. (12) Overijssel
12. (10) Flevoland