Hoe is het met... Gaston Legorburu?

06-08-2009 (00:00) - Hoe is het met

Tijdens het Cannes Lions International Advertising Festival hebben Sapient en Nitro Group dit jaar maar liefst negen prijzen gewonnen. Sapient, een internationaal full service marketingbureau met een vestiging in Amsterdam, won prijzen binnen alle grote categorieën inclusief public relations, direct marketing, interactive marketing en design. RW Online sprak met executive director Gaston Legorburu.

Gefeliciteerd, zes Leeuwen en drie Grand Prix’. Ooit verwacht dat het zo’n grote oogst voor Sapient en Nitro Group zou opleveren?
‘Nee. We wisten dat we grote kans maakten om awards te winnen. Maar drie Grand Prix’ en zes Leeuwen had ik niet verwacht.’

Hoe komt het dat jullie zo succesvol zijn met wat jullie bedenken en uitvoeren?
‘Weet je, de wereld is aan het veranderen. Ook wanneer je kijkt naar marketing en communicatie. Het is niet voor niets dat de Obama-campagne [overigens niet van Sapient/Nitro, red.] zo succesvol was in Cannes. Het draait meer en meer om de effectiviteit. Effectiviteit die je creëert met een relatief klein budget.’

Zoals de ‘Best job in the world’-campagne voor Tourism Queensland uit de koker van Nitro en Sapient. Dé awardsmagneet in Cannes dit jaar.
‘Ja, dat bedoel ik. We hebben met weinig geld enorme media-aandacht gecreëerd. Door middel van virals en andere sociale componenten hebben we voor Tourism Queensland gigantische media coverage gegenereerd.’

Er werden zelfs minutenlange journaalitems aan ‘Best job of the world’ gespendeerd. Ook hier in Nederland.
‘Ja, de impact was groot. Dat ga je ook veel meer zien in de toekomst.’

Ook de Coca-Cola Interactive Vending Machine deed het goed afgelopen juni in Cannes.
‘Ja, het is een voorbeeld – een teken – van de dingen die gaan gebeuren als je kijkt naar marketing en communicatie. De klant wil tegenwoordig bezig zijn en volledig betrokken worden bij een merk. Dat deed Coca-Cola met de interactieve frisdrankautomaat die we voor ze bedachten. De online wereld wordt steeds belangrijker.’

Zoals?
‘Nou, denk eens aan het online bankieren. De consument gaat nog amper naar de bank op de hoek van de straat. Hij doet de bancaire zaken online. Voor hem is dat nu de normaalste zaak van de wereld. Een ander voorbeeld: een bioscoop. Waarom zou je nog in de rij gaan staan voor een kaartje voor je vriend en jezelf? Waarom naar de kassa voor een bak met popcorn? Nee, je regelt het tegenwoordig mobiel. Je laat de kaartjes en de popcorn naar je toekomen. Dat doe je digitaal. Daar springen wij op in.’

Digital sophistication noem je het.
‘Precies. Multichannel marketing. Het gaat niet meer om posters aan de muur en in de supermarkt. Het staat op je laptop, in je mobiel of het gaat via sociale netwerken.’

Maar er zijn altijd de romantici die nog gewoon voor een filmkaartje aan willen kloppen bij de verkoper aan de kassa!
‘Natuurlijk. Die groep zal altijd blijven bestaan. Maar die groep wordt wel steeds kleiner. Wij bedienen die steeds groter groeiende groep middels digitale innovaties.’

Heeft de economische crisis nog enigszins invloed op de ‘digitale revolutie’ in de marketing- en reclamewereld?
‘Absoluut. De crisis heeft ons enorm geholpen. Kijk eens naar wat ik je vertelde over relatief weinig geld besteden aan campagnes die een gigantisch groot publiek bereiken, zoals de ‘Best job in the world’. De crisis noopt ons om beter en inventiever na te denken over communicatiemogelijkheden. Het helpt.’


Sapient en Nitro Group groeien inmiddels vrolijk verder over de gehele wereld.
‘Landen als China en India zullen een steeds grotere rol krijgen. We hebben daar bureaus. Het helpt enorm. We kunnen direct inspringen op de wens van de plaatselijke klanten. Daarnaast zien we Europa als een steeds belangrijkere markt.’

Zoals Amsterdam.
‘Zoals Amsterdam. Het is een zeer interessant en zeer creatief centrum met ‘shops’ die er toe doen. Daar willen we graag onderdeel van uitmaken. We willen zeker groter worden in Nederland en Europa.’
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.