Mentaal geweld op SBS 6

13-01-2009 (09:57) - Kijkcijfers

Het nieuwe jaar is voor SBS 6 begonnen met dé nieuwe hitserie van CBS vanuit Amerika: The Mentalist. Alleen al in dat land kijken net zoveel mensen als dat er mensen in Nederland wonen, per aflevering… Genoeg reden om de programmaleiding van SBS 6 ervan te overtuigen om deze serie ook in Nederland op de buis te gaan brengen, hopende op de gunst van de kijker en de daarbij behorende hoge kijkcijfers.

Kassucces
In The Mentalist draait het allemaal om een detective die met ‘een bijzonder oog voor detail’ de gedachten van mensen kan lezen, zodat diverse misdaden in Californië worden opgelost. Vaak lanceert SBS een dergelijke serie eerst op Net 5 of Veronica om te bekijken of deze aanslaat. Het kassucces in Amerika was echter voldoende reden om het programma direct op SBS 6 te programmeren. Op donderdagavonden leidt eerst House (tevens garant voor mooie kijkdichtheden) de kijker naar The Mentalist, startend om half tien. Het programma heeft daarmee het tevens succesvolle Medical Examiners afgelost. Enigszins grappig is te vermelden dat RTL 4 als tegenprogrammering Char op hetzelfde timeslot heeft staan. Een mentale tweestrijd tussen deze eeuwige concurrenten!

Uitstekende kijkdichtheid
The Mentalist werd op nieuwjaarsdag gelanceerd met een dubbele aflevering. Op SBS 6-doelgroep 20-49 jaar behaalde de serie direct een uitstekende kijkdichtheid van 11,4 procent (773 duizend personen). De concurrentie op deze eerste dag van het nieuwe jaar was niet mis. Zo werd Zwartboek op Nederland 1 geprogrammeerd (weliswaar iets later) en de Kanjer Nieuwjaarsshow op RTL 4. The Mentalist won dit gevecht met verve en laat zien een ware kijkcijfermagneet voor SBS 6 te kunnen zijn. Dat de prima start gecontinueerd gaat worden, is vaak af te wachten in ons televisielandschap.Afgelopen donderdag werd Char ook in de strijd geworpen. Maar The Mentalist laat zien over goede eigenschappen (spanning, mysterie, fictie) te beschikken, die nodig zijn om de kijker aan zich te binden;  overigens, het doorkijkeffect vanuit House helpt daarbij (de kijker zapt niet weg). Met een kijkdichtheid van 10,8 procent (Char 4,7 procent...) voor The Mentalist is SBS 6 de voorlopige winnaar.

Performance
Ook op andere belangrijke mediadoelgroepen laat het programma een goede performance zien. Bijvoorbeeld een voor adverteerders belangrijke inkoopdoelgroep, boodschappers 20-49 jaar, kent een kijkeraantal van gemiddeld 475 duizend personen (12,6 procent kijkdichtheid) zeer goed. Het programma laat daarbij een positieve selectiviteit van 123 zien (op 20-49 jaar is dit 109).
Waar SBS 6 tevens tevreden mee zal zijn, is het marktleiderschap in het belangrijke primetime tijdvak 20.30-22.30 uur op de donderdagavonden. Dat is in hun handen met circa 20 procent (20-49jaar) gevolgd door Nederland 1 met 19 procent. RTL 4 blijft achter op circa 10 procent.

Al met al dus een mentale oppepper voor SBS 6, waarmee 2009 voor de zender goed is begonnen. De Amerikaanse hitserie wordt door de Nederlandse kijker goedkeurend omarmd.

Bart Helder, rtv-director, ZenithOptimedia