
FD lanceert nieuwe podcastserie met Universiteit van Nederland
Universiteit van Nederland en het Financieele Dagblad maken samen een nieuwe podcastserie. Een economische Summer School die je, ook vanaf het strand, kan volgen.
Vanaf juli bundelen de Universiteit van Nederland (UvNL) en het Financieele Dagblad (FD) hun krachten voor een zesdelige podcastserie over economie. Geen droge cijfers of ingewikkelde modellen, maar frisse antwoorden op vragen die je stiekem allang had. Over geld, macht, moraal – Is het écht zo dat je gieriger wordt als je rijk bent?
Wat kun je verwachten?
In deze serie hoor je toonaangevende wetenschappers die complexe economische thema’s op een begrijpelijke en boeiende manier uitleggen; van hoe je beurskoersen kan voorspellen met AI tot de vraag of je succes echt aan jezelf te danken hebt. Van TikTok-meme Girl Math tot miljardairs-belastingen. Met als host FD-journalist en columnist Anna Dijkman.
De serie verschijnt vanaf vrijdag 18 juli wekelijks via de kanalen van de Universiteit van Nederland en via de FD-podcast-kanalen Dagkoers en Toegevoegde Waarde.
Afl. 1 - Heb je een succesvolle carrière aan jezelf te danken?
met Thijs Bol (sociologie, Universiteit van Amsterdam)
Afl. 2 - Hoe laat je miljardairs evenveel belasting betalen als jij en ik?
met Sigrid Hemels (belastingwetgeving, Erasmus Universiteit Rotterdam)
Afl. 3 - Wat gebeurt er als AI de beurskoers perfect kan voorspellen?
met Patrick Verwijmeren (financiële economie, Erasmus Universiteit Rotterdam)
Afl. 4 - Word je gieriger als je rijk bent?
met Arjen de Wit (filantropie, Vrije Universiteit Amsterdam)
Afl. 5 - Wat als Nederland verandert in een oorlogseconomie?
met Jasper Lukkezen (macro-economie, Universiteit Utrecht)
Afl. 6 - Hoe kan je hetzelfde geld twee keer uitgeven?
met Marijke Leliveld (consumentenethiek, Rijksuniversiteit Groningen)
De eerste aflevering kan je hier beluisteren.
UvNL en het FD delen de missie om de invloed van economie en financiën inzichtelijk te maken voor iedereen. Deze serie is niet alleen een kruising van expertises, maar ook van doelgroepen. Van financiële diehards tot nieuwsgierige luisteraars.