
Albert Heijn opent nieuwe kerstwereld met dubbelrol voor supermarktmanager Daan
Albert Heijn introduceert een volledig geïntegreerde kerstcampagne waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld. Onder het overkoepelende thema ‘Maak deze kerst nog meer kerst’ brengt de supermarktketen een magische kerstbeleving tot leven die zichtbaar is in alle touchpoints. De campagne, ontwikkeld door TBWA\NEBOKO, opent met een nieuwe kerstfilm die fungeert als het creatieve hart van de communicatie.
Vanuit de gedachte ‘Maak deze kerst nog meer kerst’ neemt Albert Heijn de kijkers mee naar een fantasierijke werkplaats van de Kerstman, waar de kersthangers tot leven komen. Even daarna belanden ze in de Albert Heijn-winkel, waar kinderen ademloos luisteren naar supermarktmanager Daan die vertelt hoe bijzonder kerst is. De tv-commercial is voorzien van het nummer ‘We Need A Little Christmas’ van Johnny Mathis.
“Al ruim een jaar geleden begonnen we met het ontwerpen van de karakters, waar we samen met Albert Heijn uiteindelijk unieke glazen en textiele kersthangers van hebben gemaakt die in de commercial tot leven komen. Denk aan personages als Rudy het Rendier, Grumpy de Kerstman, Ollie&Bollie en de Kerstengel,” vertelt Darre van Dijk, Chief Creative Officer van TBWA\NEBOKO. “Die kersthangers vormden later ook de basis voor de film; we zagen meteen een elfenfabriek op de Noordpool voor ons waar ze gemaakt worden. Daar ontstond ook de twist: de supermarktmanager tegenover een elfenmanager. Zo kreeg Daan ineens een broer die bij de Kerstman werkt. Vanaf dat moment ging de fantasie vanzelf lopen en hebben we samen met Albert Heijn een soort mini-Hollywood feelgoodfilm gebouwd, met veel liefde, craft en natuurlijk het uitmuntende acteerwerk van Jeroen van Koningsbrugge in zijn dubbelrol.”
"Kerst draait om samen genieten. Tijdens het versieren van de boom, aan tafel en in de keuken. We merken dat mensen in december behoefte hebben aan gezelligheid en warmte, en daarom kozen we dit jaar voor een hartverwarmend kerstverhaal met een vleugje magie en een knipoog. Met nieuwe producten, volop inspiratie en een flinke dosis kerstsfeer willen we klanten helpen om er iets moois van te maken, hoe ze het ook vieren. Van boom tot bord: we kunnen allemaal wel wat meer kerst gebruiken", vertelt Johan van der Zanden, directeur marketing & communicatie bij Albert Heijn.
Credits
Klant - Albert Heijn
Bureau - TBWA\NEBOKO
Productiemaatschappij - Holy Fools
Post-production - Ambassadors
Art department - Jelier & Schaaf
Sound - Public Audio
Media - Dentsu Media
AH Studio
Allerhande – MPG