MassiveMusic creëert nieuw anthem UEFA Women’s Champions League
19-05-2021 (12:30) - Audio
De UEFA Women’s Champions League geldt als de top van het Europese vrouwenvoetbal: de beste spelers, het grootste podium, de hoogste inzet. Hoewel het spel officieel van start gaat als de scheidsrechter fluit, zullen de meeste spelers zich het Champions League-anthem als het begin van de wedstrijd herinneren.
Het seizoen 2021/2022 markeert een nieuw begin voor de UEFA Women’s Champions League. Zoals eerder aangekondigd krijgt het Europese vrouwentoernooi een groepsfase en wordt het prijzengeld verviervoudigd. Daarnaast krijgt de competitie een nieuw logo en een nieuwe merkidentiteit – en een eigen anthem, gemaakt door internationaal creatief muziekbureau MassiveMusic.
UEFA ging een samenwerking aan met MassiveMusic om een representatief en onderscheidend anthem voor de Women’s Champions League te ontwikkelen. Een lofzang dat harten en zielen van spelers en fans over de hele wereld verovert, en dat het toch al iconische merk UEFA naar een hoger niveau tilt.
Het doel van UEFA was een anthem te creëren dat klassiek en modern is, iconisch en daardoor onvergetelijk, en waarin emotie en kracht samenkomen. MassiveMusic liet zich inspireren door zowel kroningsliederen voor koninginnen en prinsessen als klassieke muziekstukken. Op basis van deze research ontdekte MassiveMusic dat de beroemdste hymnes zijn gecomponeerd in de periode van de barok, en dat ze grote muzikale complexiteiten bevatten op het gebied van arrangement, contrapunten en harmonieën.
Lodewijk Pöttker, executive creative producer bij MassiveMusic: “Voor de UEFA Women’s Champions League wilden we een gedurfd en vooruitstrevend anthem creëren. Een waardige soundtrack die aansluit bij het aanzien en de hoge kwaliteit van de Champions League. De terugkerende herkenbare melodie in het anthem wordt gezongen door zowel een klassiek koor als door fans. Dit om spelers en fans symbolisch in het anthem én in het stadion met elkaar te verbinden. Daarnaast hadden we een vrouwelijke creatieve commissie opgezet om er zeker van te zijn dat het anthem ‘female empowerment’ uitdraagt. Ons ultieme doel met het UEFA Women’s Champions League anthem? Een tijdloze hymne maken, die nog decennia lang in de harten van voetbalfans blijft.”
Nadine Kessler, chief vrouwenvoetbal bij UEFA: “De UEFA Women’s Champions League is een competitie op zich, met een eigen sportieve en commerciële opzet en een eigen uniekheid. Dus waarom zou die geen eigen anthem en merk hebben? Mensen moeten de UEFA Women’s Champions League kennen. Ze moeten iets hebben waarmee ze zich kunnen identificeren, iets waaraan ze zich kunnen hechten. Ik geloof dat zo’n anthem heel belangrijk is voor een herkenbare competitie.”
Over de muzikale strategie
Het combineren van deze kennis met hedendaagse inspiratie leidde tot een compositie die de voetballers begeleidt tijdens hun reis van de spelerstunnel naar het veld. Terwijl ze daarheen lopen, zingen fans hen aanmoedigend toe. Staan ze eenmaal opgelijnd op het voetbalveld, dan klinkt een episch orkeststuk dat opbouwt naar een crescendo. In het anthem komen de drie officiële talen van de UEFA voor: Engels, Duits en Frans. Verschillende zinnen bevatten de perfecte boodschap om spelers en fans een extra boost zelfvertrouwen te geven voordat het fluitsignaal klinkt: “All unite, Das große Spiel, The time is now, C’est maintenant, They stand, With pride.” Met behulp van dit nieuwe koorstuk heeft UEFA het vrouwenvoetbal een nieuwe identiteit gegeven en wordt een nieuw tijdperk voor de sport ingeluid.
Het nieuwe anthem en de nieuwe branding vormen de laatste fase van UEFA’s herziening van het vrouwenvoetbal volgens de Time for Action-strategie. Het doel daarvan is het bereik en de waarde van UEFA’s vrouwencompetitie in 2024 te hebben verdubbeld.
Bekijk en beluister hier de making off en het anthem