Biobewust met Ogilvy en De Wolven

15-04-2010 (09:31) - Bureaus

In het Jaar van de Biodiversiteit lanceert de Europese Commissie een bewustwordingscampagne. De kick-off van de Europese campagne vond recent plaats in Amsterdam. In Restaurant De Waag informeerden onder andere sprekers Marijke Vos (wethouder Groen Amsterdam) en Piet Sprengers (ASN Bank) de bijeengekomen pers over biodiversiteit. Rondom De Waag werd door Green Graffiti voor het publiek een heuse crime scene gecreëerd. In zes Europese landen wordt een soortgelijk evenement georganiseerd. Pr-bureau De Wolven is door Ogilvy België ingeschakeld voor de gehele lancering in Nederland.

Uit onderzoek blijkt dat het vergroten van de kennis bij het publiek en individuele acties een grote rol kunnen spelen voor het behoud van biodiversiteit. Daarom heeft de Europese Commissie een campagne ontwikkeld om de bewustwording van biodiversiteit te vergroten, de betrokkenheid te stimuleren en mensen te bewegen om daadwerkelijk een bijdrage te leveren aan het in stand houden van de biodiversiteit.

Op zaterdag 27 maart werd het publiek al warm gemaakt met een teasercampagne. Hiervoor is Green Graffiti ingezet. Contouren van dode mussen verschenen op ongeveer 30 plekken in Amsterdam. Op 31 maart informeerde de Europese Commissie de journalisten in De Waag op de Nieuwmarkt tijdens een perslunch met als dagvoorzitter Jelle Brandt Corstius. Ook buiten hing een ‘dodelijke’ sfeer. Omtrekken van bedreigde dode bedreigde dieren en planten zorgden voor een crime scene effect. Crime Scene Investigators, in werkelijkheid acteurs versterkten dit. Gelijktijdig maakte kunstenaar Dylan Polak een live kunstwerk met behulp van de techniek van Green Graffiti. Hiervan werd een film gemaakt die is geplaatst op youtube. De gehele campagne is versterkt met advertenties in bladen en een facebookapplicatie.

Ondanks wereldwijde inspanningen neemt de biodiversiteit in een schrikbarend tempo af. 2010 is daarom uitgeroepen tot het jaar van de Biodiversiteit, waarmee het onderwerp hoog op de politieke agenda is gekomen. Op 15 maart 2010 besloten de Europese Ministers van Milieu het verlies van de biodiversiteit in Europa tegen te gaan, nog vóór het jaar 2020.

 


Media

Marketing

Economisch