Commond lanceert nieuw label
29-06-2010 (09:40) - Bureaus
Om opdrachtgevers die awards inzetten voor hun merkstrategie te helpen maximale en aantoonbare ROI te behalen, lanceert Commond, het bureau dat onder meer aan de basis stond van de HEMA Ontwerpwedstrijd, het label the award office. Awards, (ontwerp-)wedstrijden en competities zijn volwaardige marketinginstrumenten, die om specifieke expertise vragen. Maar leveren ze een organisator ook altijd op wat deze ervan verwacht?
Met the award office krijgt Nederland voor het eerst een gespecialiseerde marktpartij voor de strategische voorbereiding, organisatie én communicatieve ondersteuning van awards en wedstrijden. ‘Een award is geen op zichzelf staand instrument’, zegt Martijn Schillemans, Senior Adviseur/Managing Partner van the award office. ‘Om rendement op te leveren, moet een wedstrijdconcept naadloos aansluiten op de totale communicatie- en merkstrategie. Een succesvolle award is niet alleen een organisatorisch vraagstuk, maar vraagt ook om een goede doorvertaling van strategie en merkwaarden, content op maat en een crossmediale communicatiestrategie en PR benadering.’
Het aantal partijen dat wedstrijden als marketinginstrument inzet, is de afgelopen jaren gestegen en zal, zo verwacht Schillemans, nog verder stijgen. ‘Het is een volwaardig specialisme aan het worden binnen de marketingcommunicatie. Dankzij sociale netwerken wordt het ook steeds eenvoudiger om specifieke doelgroepen te bereiken. Dat betekent dat opdrachtgevers kritisch naar een wedstrijd zullen moeten kijken, om te bepalen of deze de investering waard is. Professionalisering van het inzetten van awards en wedstrijden als onderdeel van het communicatievak wordt daarmee een prominent thema. Vooral omdat een award een aantoonbare bijdrage moet leveren aan de realisatie van de merkstrategie.’