Eindhovense studenten maken campagne VVN

29-01-2010 (10:00) - Bureaus

Gisteren hebben vier studenten van de Fontys Hogeschool Eindhoven de competitie om een grote landelijke verkeerscampagne te ontwikkelen gewonnen. Opdrachtgevers zijn het Ministerie van Verkeer & Waterstaat en Veilig Verkeer Nederland.
 
De naam van de campagne is SHOTGUN, met de ondertitel MORE THAN JUST A SEAT. Dit is gebaseerd op een oud Amerikaans gebruik uit het Wilde Westen. Het team uit heeft dit vertaald naar Nederland. Zij introduceren een spel gespeeld door jongeren om de passagiersstoel voorin te bemachtigen. Die stoel wordt shotgun genoemd. Dit omdat degene die naast de bestuurder zat, de shotgun vasthield. Hierdoor kon de bestuurder zich focussen op de weg. En dat is exact wat we in Nederland bij jongeren ook willen.
 
Het Fontys-team heeft een crossmediale campagne ontwikkeld. Belangrijkste onderdelen van de campagne zijn een viral op Hyves, vervolgens een speciale actiesite en een outdoor-actie met een mystery car. Dat is een zwarte auto met shotgun-logo, die op evenementen is te zien. Dit helemaal in Wilde Westen-stijl.
 
De jury roemde de crossmediale aanpak en vooral het creatieve erachter. Het is niet een bestaande campagne uit Amerika, maar het gegeven SHOTGUN is als inspiratie gebruikt voor deze campagne. De studenten hebben een uitgebreid onderzoek gedaan onder jongeren om dit concept te testen. Ook de jongerenjury was zeer onder de indruk van dit concept en plaatste dit met stip bovenaan. 


Media

Marketing

Economisch