Generatie Einstein stelt hoge eisen
24-02-2010 (10:17) - Bureaus
De nieuwe generatie jongeren, Generatie Einstein, stelt hogere en andere eisen aan merken en campagnes dan voorgaande generaties. Om marketeers te helpen inzicht te krijgen in deze doelgroep is begin dit jaar onderzoeks- en adviesbureau WOOH opgericht.
Om de drijfveren van jongeren te achterhalen maakt WOOH gebruik van een jongeren denknetwerk van 4.500 jongeren in Nederland. Jeroen Boschma, creatief strateeg en schrijver van bestseller ‘Generatie Einstein’, is als mede-eigenaar actief betrokken bij WOOH: ‘Marketeers zitten met de handen in het haar. De generatie van na 1988 is een ongekend kritische groep. Iets bedenken en afwachten of het aanslaat, dat werkt simpelweg niet met deze jongeren.’
Voorgaande generaties waren nog te bereiken op het niveau van Mazlow IV, vanuit de status van een merk. Boschma: ‘Jongeren hoorden bij een merk omdat dat paste bij de groep waartoe de jongeren behoorden. De status van het merk bepaalde dus de klanten. Jongeren waren een subcultuur van een merk. Nu is het precies andersom. De klant kiest bewust voor een merk. Het merk is een subcultuur onder een individu. Generatie Einstein bepaalt dus zelf welk merk hen mag raken. Merken die authentiek zijn en ziel hebben overleven. Merken die vanuit Mazlov IV denken, zijn er over drie tot vijf jaar niet meer.’
WOOH bestaat uit een groeiend jongeren denknetwerk van 4.500 jongeren in Nederland. De jongeren in dit netwerk geven via digitale vragenlijsten en chatsessies, Quest en Chat, hun mening. Het denknetwerk zorgt voor een sterke kwalitatieve en kwantitatieve input voor campagnes, productinformatie, imagoverbetering, etc.
Jongeren geven met WOOH aan wat ze zelf willen. Renate van Dijken, mede-oprichter en bekend in jongerenmarketing vanwege partnership in FLOOR jongerencommunicatie: ‘Door jongeren zelf te raadplegen en mee te laten denken weten bedrijven beter wat wel en niet werkt. Hierdoor worden marketing budgetten beter besteed en is er veel minder waste. Wij verwachten dat bedrijven tot wel 60% procent kunnen besparen, doordat ze effectiever communiceren.’
WOOH wordt gerund door jonge mensen die letterlijk en figuurlijk dichtbij de doelgroep staan. Dit zorgt voor dynamiek op de werkvloer en in het advies dat uit de Quest of Chat komt. WOOH kan binnen 3 uur inzicht geven in de gedachten van de doelgroep. WOOH maakt gebruik van de jarenlange ervaring in onderzoek en jongerencommunicatie van al haar partners. Veel bedrijven zoals Hi, Pepsico en ABN AMRO hebben al gebruik gemaakt van deze werkwijze. WOOH is gevestigd in Hilversum en Groningen, maar werkt internationaal samen met partners in Barcelona en Miami.