Gouden Effie voor ETCETERA
23-06-2010 (00:00) - Bureaus
Het Nederlandse reclamebureau ETCETERA mocht voor zijn Glidden-campagne de Gouden Effie in ontvangst nemen tijdens het 52e Effie Gala in New York. Het bureau werd beloond met deze prestigieuze reclameprijs om zijn crossmediale campagne voor Akzo Nobel’s verfmerk Glidden. Nooit eerder won een Nederlands reclamebureau deze Amerikaanse Award.
Het 52e Effie Gala vond plaats in het befaamde Cipriani op 42nd Street, New York. Na een voorwoord van Mary Lee Keane, President van Effie Worldwide, kregen tientallen prijswinnaars hun award overhandigd. Het Amsterdamse bureau ETCETERA was de enige ‘buitenlandse’ genomineerde.
ETCETERA ontwikkelde de beloonde campagne in samenwerking met DDB New York. Directeur Dick van der Lecq en Creative director Peter van Leeuwen namen de Effie namens het bureau in ontvangst. Bij de overhandiging van de Effie stond President Mary Lee Keane expliciet stil bij deze unieke gebeurtenis.
Naast tientallen awards kondigde de organisatie de eerste wereldwijde ranking van marketing-communicatie effectiviteit aan: de Effie Effectiveness Index. Deze index zal met ingang van 2010 de meest effectieve reclamebureaus, adverteerders, merken en marketeers wereldwijd registreren. Een Gouden Effie is goed voor zeven punten, zilver en brons voor respectievelijk vijf en drie punten. Effie-finalisten ontvangen daarnaast allemaal één punt.
De aanwezigen reageerden enthousiast op deze index. Ook Van der Lecq ziet de duidelijke voordelen van deze index. ‘We moedigen elk initiatief aan dat het inzicht in effectieve communicatie verbetert’, aldus Van der Lecq. ‘Het zou natuurlijk nog mooier zijn als we het register ook in Nederland met terugwerkende kracht in laten gaan.’

