KesselsKramer zet ondernemer aan het werk
23-06-2010 (10:49) - Bureaus
Na de campagne waarin honderd jonge ouders hun kinderen filmden, geeft REAAL nu honderd ondernemers een week lang een videocamera mee. Uit de ontelbare uren ruw materiaal (sommige ondernemers plaatsten de camera op hun bureau en lieten hem urenlang lopen) stelde KesselsKramer maar liefst 14 commercials en 11 mini-documentaires samen die nu te zien zijn op tv, in banners, op YouTube en op reaal.nl/ondernemen. In de films worden kansen en risico's uit een groot, recent MKB-onderzoek van REAAL geïllustreerd. Deze kansen en risico's komen ook weer terug op radio, in outdoor en in animaties. REAAL richt zich met dit onderzoek en deze campagne op de zakelijke markt. Vanaf deze is de campagne week overal te horen en te zien. Aan de hand van een opdrachtenlijst ('film iets in uw bedrijf waar u trots op bent', 'film de werkplekken van afwezige werknemers', 'film hoe u afsluit', etc.) filmden zeer veel, zeer verschillende ondernemers een week lang in hun bedrijf. Dat leverde bijzondere portretten op: bijvoorbeeld van een man die de commerciële kracht van algen onderzoekt. En van een sociaal ondernemer als Valid People-voorvrouw Nicolette Mak. Maar er zitten ook ontroerende fragmenten tussen: de dochter die haar overleden vader nog steeds eert in de zaak die hij begon, bijvoorbeeld. En natuurlijk valt er, net als bij de Jonge Gezinnen-campagne, ook veel te lachen. Zo is er de zzp'er die zijn dure voetbaltafelspel filmt terwijl hij zich hardop afvraagt tegen wie je eigenlijk moet spelen als je alleen werkt...