Nederlandse bureauwereld moet werkplezier en carrièreontwikkeling verbeteren

Nederlandse bureauwereld moet werkplezier en carrièreontwikkeling verbeteren

24-07-2024 (14:50) - Bureaus

Een onderzoek door Mentorship.agency presenteert een overzicht van de factoren die invloed hebben op werkplezier, werktevredenheid en carrièreontwikkeling binnen de Nederlandse bureauwereld.

Aan het onderzoek deden 125 professionals werkzaam aan bureauzijde mee. Hierbij werden personen ondervraagd werkzaam bij (digital) marketing, media en reclamebureaus.

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat werkplezier de hoogste prioriteit heeft bij werknemers, met 70% van de respondenten die dit als het belangrijkste aspect aangeven. Salaris en contractvoorwaarden volgen met 63%, ambitie en uitdaging staan op de derde plaats met 48%. 

Ontevredenheid over werkgever

Slechts 53% van de respondenten blijkt tevreden te zijn met hun huidige functie en werkgever. Een aanzienlijke 36% is slechts enigszins tevreden, terwijl 11% aangeeft ontevreden te zijn. Dit signaleert een belangrijk verbeterpunt voor de Nederlandse bureauwereld.

Carrièreontwikkeling

Persoonlijke groei en ontwikkeling worden als de meest invloedrijke factoren beschouwd voor carrièreontwikkeling, gevolgd door relatienetwerken en het bijhouden van trends en ontwikkelingen. 68% is tevreden over het huidige verloop van de carrière binnen de marketing en mediabranche. Mentorschap blijkt een waardevol instrument, waarbij meer dan 70% van de respondenten de voordelen van een mentor erkent, vooral op het gebied van vakinhoudelijke kennis, professioneel netwerk en carrièreplanning.

Uitdagingen en Verbeterpunten

De onderzoek data onthullen dat er ruimte is voor verbetering aan de zijde van werkgevers: 58% van de respondenten geeft aan dat een beter salaris en betere arbeidsvoorwaarden gewenst zijn. 18% van de ondervraagden vindt de begeleiding vanuit de direct leidinggevende te kort schieten 22% voelt druk om buiten werktijd bereikbaar te zijn.

Belang van begeleiding

Chantal Luitjes van Mentorship.agency reageert: "De resultaten uit het onderzoek bevestigen dat de behoefte naar mentorschap er zeker is in de marketing- en mediawereld. Als je kijkt naar het buitenland (bv de V.S. en Engeland) in deze branche is het hebben van een mentor al bijna niet meer weg te denken. Ik geloof er heilig in dat Nederland dit ook steeds meer zal omarmen. Uiteindelijk is het een win-win situatie voor zowel werkgevers als werknemers!"

Steven Pieneman van Mentorship.agency zegt over de resultaten: "Een branche waar medewerkers waar net iets meer dan de helft tevreden is met zijn of haar baan en werkgever. Dat geeft toch te denken. Persoonlijke ontwikkeling en groei staat bij de jongste generatie met stip bovenaan en is daarom het belangrijkste aandachtspunt voor de bureaudirecties. En hoe doe je dat? Door actieve begeleiding". 

Nico Hilhorst (ondernemer en Rva) reageert: "Als bureaudirecteur of CMO denk je dat je met een vertrouwenspersoon, heldere omgangsvormen, dagelijkse dagstarts, timemanagement trainingen en een wekelijkse stoelmassage op het werk er alles aan hebt gedaan om de vinkjes te halen qua goed werkgeverschap. Maar dat is slechts de vernislaag”.


Media

Marketing

Economisch