Ogilvy zoekt de beste verkoper
07-04-2010 (09:49) - Bureaus
OgilvyOne Worldwide start deze week de zoektocht naar de beste verkoper ter wereld. Het product dat verkocht moet worden is universeel en alledaags: een baksteen. Deelnemers kunnen hun sales-pitch uploaden op het YouTube-kanaal van Ogilvy. De drie finalisten winnen een reis naar het Cannes International Advertising Festival in juni, waar gestreden wordt om een fellowship van drie maanden bij OgilvyOne.
OgilvyOne Worldwide, deel van de Ogilvy & Mather Worldwide, brengt met deze wedstrijd een ode aan de oprichter David Ogilvy. Hij begon zijn carrière als salesman met de huis aan huis verkoop van Aga cookers. Dit ging hem zo goed af dat Aga hem vroeg om een handboek voor andere verkopers te schrijven. ‘Met deze wedstrijd wil Ogilvy de edele kunst van het verkopen opnieuw onder de aandacht brengen’, aldus Rory Sutherland, vice-chairman van Ogilvy & Mather in London. ‘Er is nu een interessante ontwikkeling gaande, reclame is te ver afgedwaald van het vak van salesmanship. Dit is ontzettend jammer, aangezien het een goede test kan zijn hoe goed je mensen en creativiteit begrijpt.’
De zoektocht vindt plaats via Ogilvy’s eigen kanaal op YouTube, youtube.com/ogilvy. Ook is de wedstrijd te volgen via andere social media, zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. Ervaring in het sales-vak is geen vereiste om deel te nemen aan de wedstrijd die in 15 landen wordt gehouden. Wedstrijddeelnemers vanaf 18 jaar kunnen tot 16 mei op het YouTube-kanaal video’s uploaden van 1 tot 2 minuten. Voor een eerlijke beoordeling moeten alle inzendingen in het Engels zijn en pitchen de deelnemers voor hetzelfde product. Een doodgewone baksteen. Want: “Kun je een baksteen verkopen, dan kun je waarschijnlijk alles verkopen”, aldus Mat Zucker, Executive Creative Director bij Ogilvy New York, de bedenker van de wedstrijd.
Een jury, bestaande uit executives van OgilvyOne, Ogilvy & Mather, IBM en Salesforce.com beoordelen de inzendingen, na een publieke stemming op onder meer creativiteit en effectiviteit. De beste deelnemers worden geïnterviewd en moeten een schriftelijke opdracht uitvoeren. Hierna reizen de drie finalisten af om een sales-pitch voor een bestaand product te presenteren bij het Cannes Lions International Advertising Festival. De prijs is een fellowship bij OgilvyOne Worldwide, waarbij de winnaar gaat meehelpen met het schrijven van de 21st Century Guide to Selling. Video’s kunnen worden ingezonden tot dinsdag 16 mei.