Online mediabestedingen EU omhoog

03-06-2010 (09:49) - Bureaus

De Europese online advertentiemarkt is in 2009 met 4,5% gegroeid. Dat is een scherpe daling ten opzicht van de 20% groei in 2008, maar online advertising was daarmee het enige advertentieplatform dat groei liet zien in een economisch bijzonder zwaar jaar. In alle 23 onderzochte landen groeiden de online mediabestedingen tot een totaal van 14,7 miljard euro. In Nederland bedroeg de groei 1,9%. Dat is in lijn met de ontwikkeling in de meeste volwassen markten. Gemiddeld wordt in de onderzochte Europese landen 18% van het advertentiebudget  besteed aan online media. In Nederland was dit in 2009 duidelijk meer: 24%. Dit blijkt  uit het jaarlijkse online mediabestedingen onderzoek van IAB Europe en ScreenDigest dat zojuist gepresenteerd is tijdens het Europese IAB Congres in Barcelona.

Voor heel Europa geldt dat search relatief de meeste groei laat zien (10,8% groei) al is het lager dan in 2008 (26%).Display bleef nagenoeg gelijk (+0,3%) en liet in de meeste volwassen markten een daling zien: Frankrijk -6%, UK -5% en Zweden -5%. Het goede nieuws voor display is dat de landen in het IAB netwerk alweer een herstel van de displaybestedingen laten zien in het eerste kwartaal van 2010. Classifieds daalde in 2009 met 1,4%.

In Nederland groeiden de online mediabestedingen met 1,9% tot een totaal van 815 miljoen euro. Het aandeel online mediabestedingen groeide in Nederland  van 18% naar 24% van de totale advertentiemarkt. Dat is duidelijk meer dan het Europese gemiddelde (18%). Spanje (+7,7%) en Italië (+6,5%) groeiden relatief het snelst van de grotere markten, maar dat komt omdat de markt hier nog minder ontwikkeld is. De groei in Spanje is spectaculair mede omdat de bestedingen aan andere advertentievormen sterk daalden. De bestedingen aan traditionele (offline) media daalden in Europa  in 2009 gemiddeld met 18%.
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch