Lebara stelt vraagtekens bij nut van unlimited data

Lebara stelt vraagtekens bij nut van unlimited data

24-03-2025 (13:54) - Campagnes

Lebara lanceert een nieuwe campagne die mensen laat afvragen wat ze nou echt nodig hebben in hun telefoonabonnement. Want veel Nederlanders kiezen voor een Unlimited-abonnement, terwijl ze gemiddeld maar 8,7 GB per maand verbruiken. De campagne is, net als vorige keer, ontwikkeld door Natwerk en is vanaf deze week te zien op televisie, online en op social media.

Het merk Lebara groeit verder en zet haar bekroonde campagnereeks onder de merkgedachte ‘Logisch’ voort. 'We zochten een nieuw thema waarmee we de markt konden wakker schudden,' zegt Wessel Beumer, creative director bij Natwerk. Beumer: 'De markt is enorm verzadigd met de boodschap: het is bij ons goedkoper. Wij vonden dat een onderschatting van onze klanten. Die wil niet alleen goedkoop, maar een passend abonnement. Daarom helpen wij mensen om slimmer na te denken over hoeveel ze écht nodig hebben.'

Het resultaat is de campagne: Heb je dat nou écht nodig? Want net als een ijsbeer geen winterjas nodig heeft, en iemand met één vierkante meter tuin ook geen zitmaaier, hebben de meeste mensen geen unlimited data nodig als ze vooral thuis op de wifi zitten. Deze voorbeelden zien we dan ook terug in de commercial. 'Met dit creatieve idee hebben we een richting te pakken die voor langere tijd meegaat en we ook makkelijk kunnen vertalen naar inhakers en social,' vervolgt Beumer. 

Zie hier de ijsbeer in winterjas:

Meer, meer, meer

Lebara biedt keuze uit veel verschillende bundels, zodat klanten hun bundel op persoonlijk gebruik af kunnen stemmen. Tanja Notenboom, marketingmanager bij Lebara: 'De markt roept vooral dat iedereen ‘meer, meer, meer’ nodig heeft.' Lebara vindt het juist belangrijk dat hun klanten alleen betalen voor wat ze echt nodig hebben. Voor de een is dat een hoge databundel van bijvoorbeeld 20 of 40 GB, de ander heeft genoeg aan 6 GB. 'Ook begrijpen we dat je soms de ene maand meer en de andere maand weer minder data nodig hebt. Daarom kun je bij ons ook heel makkelijk je bundel naar boven én naar beneden toe bijstellen,' voegt Notenboom toe.

Muzikale identiteit door MassiveMusic

In de campagne zijn drie nieuwe distinctive brand assets te zien en te horen, ontwikkeld door MassiveMusic. De muzikale identiteit vertaalt de essentie van Lebara naar geluid: helder, toegankelijk en betrouwbaar. De voice-over wordt verzorgd door Tjitske Reidinga, wiens stem dezelfde eigenschappen heeft.

Daarnaast wordt het aanbod van Lebara tot leven gewekt met nieuwe Lebara-merkkarakters. De pebbles (lees: kiezelstenen), die voorheen de aanbiedingen weergaven in de campagnes, zijn nu tot leven gebracht en krijgen een grotere rol in de marketingactiviteiten van Lebara, ten goede van de merkconsistentie.

Hele jaar te zien

De campagne is het hele jaar door op tv en als OLV te zien en wordt gedurende het jaar nog doorvertaald naar verschillende TVC-varianten. De campagne wordt daarnaast full-funnel uitgerold en vertaald naar performance-uitingen met onder andere de pebbles. Tot slot wordt de campagne doorvertaald naar alle socialkanalen van Lebara, door social-bureau Unlike.

Credits

Klant: Lebara
Bureau: Natwerk
Social: Unlike
Productie: Better Call Sol
Regie: Joris Weerts
Animatie: Colorbleed
Audio: Braasem Muziek & Geluid
Sonic Branding: MassiveMusic
Edit & Grading: Bart Voorsluis