Design forecast 2025: "Verbinding en tastbaarheid essentieel voor opkomende Generatie Alpha"
Menselijke creativiteit en intuïtie gecombineerd met de nieuwe mogelijkheden die AI met zich meebrengt, vooral in visualisatie en motionwerk, vormen samen de 'sweetspot' bij het designbureau Qindle, dat een sterke focus heeft op deep tech. Jason Kempen, Executive Creative Director bij Qindle, over designtrends van 2025: 'We kunnen meer baanbrekend creatief werk verwachten uit de B2B-wereld.'
Jason Kempen: 'Met de opkomst van elke nieuwe ontwrichtende trend, is er altijd de tegentrend die als reactie daarop ontstaat. In het geval van AI gaat het om het vinden van de balans tussen de mogelijkheden die technologie biedt en het behouden van de mensgerichte benadering in ontwerp, ontwikkeling en besluitvorming. Deze gehumaniseerde technologietrend, als je het zo kunt noemen, gaat niet over een terugkeer naar analoge dagen, maar over het vinden van creatieve oplossingen die de menselijke creativiteit aanboren en die toch toekomstgericht aanvoelen.
Het spreekt ook tot de opkomende Generatie Alpha. Verbinding, tastbaarheid, een focus op aspecten die eenvoudig, rechttoe rechtaan zijn - maar digitaal en zeer slim. Voor Qindle maakt dit deel uit van ons ontwerponderzoek, waarbij we onderzoeken hoe we de omgevingen en ervaringen rond de producten van onze klanten kunnen vormgeven voor de generaties na ons.’
Trendverschuivingen in 2025
#1 generatieve AI-beeldtaal wordt volwassener en we gaan beter begrijpen waar (en waar niet) we het moeten gebruiken.
#2 We kunnen meer baanbrekend creatief werk verwachten uit de B2B-wereld. Met name creatief werk van onverwachte merken die een grote rol spelen in ons leven, maar waar mensen misschien nog nooit van gehoord hebben en waardoor de schijnwerpers minder gericht zullen zijn op de consumentenmerken die de creatieve gemeenschap nu nog domineren.
#3 Categorienormen of ontwerpsemiotiek brokkelen verder af. Je ziet deze brede trend in markten van deep-tech tot FMCG. Het idee dat merken zich op een bepaalde manier moeten uiten of er op een bepaalde manier uit moeten zien, is achterhaald. De merken die winnen zijn de merken die de status quo van hun categorie durven te doorbreken.
Lees het hele verhaal met Qindle's Jason Kempen in FONK magazine 404