Nominaties PIM Marketing Literatuurprijs 2022 bekend

Nominaties PIM Marketing Literatuurprijs 2022 bekend

04-10-2022 (11:34) - Creatie

Tien boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2022. De boeken moeten vernieuwend zijn, een impactvolle waarde voor het vak hebben en praktisch toepasbaar zijn. Op 24 november vindt de uitreiking plaats. 

Platform Innovatie in Marketing (PIM) wil met deze prijs de innovatieve ontwikkelingen in het marketingvak een podium bieden. Vorig jaar wonnen Yousri Mandour, Dorien van der Heijden en Sven Turnhout met hun boek ‘De strategie van de kreeft’ deze marketingliteratuurprijs.

Nominaties PIM Marketing Literatuur Prijs 2022: 

Branding, Andy Mosmans en Patrick van Thiel (Noordhoff)
Demand-Driven Business Strategy, Cor Molenaar (Vakmedianet)
Duurzaam online shoppen, Heleen Buldeo Rai (LannooCampus)
Duwtje in de juiste richting, Joyce Croonen en Liza Luesink (Duwtje.com)
Luisteren is Goud, Eric de Haan (Boom)
Marketing Automation Untangled, Diederik Martens (Amazon)
Online innovation, Gijs van Wulfen (BIS Publishers)
Sterk Digitaal Merk, Ingmar de Lange (Van Duuren)
Structuring for extreme revenue growth, Chris Out (Vakmedianet)
The future of shopping, Jorg Snoeck en Pauline Neerman (Van Duuren)

Om voor een nominatie in aanmerking te komen, dient een boek te zijn uitgebracht in het Nederlandse taalgebied binnen de periode van september 2021 tot en met september 2022. De mate van vernieuwing telt het meest voor de jury.

Thema's

Het overgrote deel van de boeken laat zien dat versnelde digitalisering anno 2022 het belangrijkste thema is binnen het marketingvak. En op de shortlist van dit jaar vinden we marketingboeken over growth hacking, online innovatie, e-commerce en - eindelijk - ook een boek over digital branding.

Resultaat van de coronacrisis

Hans Molenaar, juryvoorzitter van de PIM Marketing Literatuur Prijs en directeur van Beeckestijn Business School: "We kunnen eigenlijk maar één conclusie trekken: dit is de oogst van de coronacrisis. De luiken gingen dicht, digitalisering versnelde en iedereen die ooit al eens een boek wilde schrijven, had daar mooi de tijd voor. Ik heb de afgelopen jaren, net als andere juryleden, veel contacten gehad met aankomende marketingauteurs. Wij zijn als jury blij met de pakkende visies en observaties van alle auteurs. De shortlist 2022 is een hele mooie combinatie van nieuw en ervaren binnen het marketingvak geworden. Corona heeft dus ook iets positiefs voortgebracht."

24 november: prijsuitreiking

Op donderdag 24 november presenteren de genomineerde auteurs hun boek tijdens het PIM Marketing Literatuur Prijs 2022 evenement. Het interactieve evenement met kennissessies, prijsuitreiking en netwerkmomenten is van 15:45 uur tot 19:00 uur. Aanmelden kan via www.pimonline.nl/marketingliteratuurprijs.

Jury

Arend-Jan Nijhuis, managing partner NICM
Brecht Janssen, senior adviseur LVWB Fundraising
Dorien van der Heijden, adviseur en interim manager strategie en innovatie en winnaar PIM Marketing Literatuur Prijs 2021
Egbert Jan van Bel, auteur en adviseur
Frank van Delft, directeur CIM7
Hans Molenaar, directeur Beeckestijn Business School (juryvoorzitter)
Max Kohnstamm, beleidsmedewerker Life Skills
Monique Brand Flu, programmamanager service development Buma/Stemra en adviseur customer excellence
Ruud Frambach, hoogleraar marketing Vrije Universiteit Amsterdam
Shira Winterkamp, partner Marketing Queens