Vijf design trends voor jouw website in 2024

Vijf design trends voor jouw website in 2024

02-01-2024 (07:00) - Creatie

Nieuwe technieken, functionaliteiten en ontwikkelingen beïnvloeden de ontwerpen van websites continu. Wat zijn de trends voor websites in 2024? De vijf belangrijkste zetten we voor je op een rij.

Design trend 1: Functie boven vorm

Functionaliteit wordt steeds belangrijker. Waar design vroeger enkel ging over het toepassen van de huisstijl van een klant en mooie pagina’s ontwerpen, neemt het tegenwoordig psychologie van besluitvorming mee, houdt het rekening met de gebruiker en kijkt een designer naar de performance van webpagina’s. Kortom: design anno 2024 gaat veel meer over het ontwerpen van een functioneel goede site. Op een goede tweede plek staat natuurlijk dat deze er nog steeds fantastisch uit moet zien.

Digitale toegankelijkheid
Focus op functioneel ontwerpen wordt onder andere versterkt door nieuwe eisen van zoekmachines en wetgeving. Zo gaat in 2025 de European Accessibility Act in, een Europese wet die bepaalt dat applicaties, websites en -shops aan strenge toegankelijkheidseisen moeten voldoen. Hoewel de wet pas in 2025 ingaat, zullen de meeste designers hier in 2024 al rekening mee houden. In de basis gaat het om toegankelijk maken van je website voor iedereen, dus ook mensen met bijvoorbeeld een (visuele) beperking. Dat betekent dat je als designer soms andere keuzes moet maken, om te zorgen dat iedereen van je designs kan genieten.

Nieuwe Google rankingmethodes
Ook Google waardeert een goed functioneel ontworpen website steeds meer. Google let daarbij op diverse prestatiefactoren, vanuit de gedachte dat goed presterende sites gebruiksvriendelijk zijn. In maart 2024 voegt Google INP toe als nieuw beoordelingscriterium voor jouw positie in Google.

Het is een technisch punt, dat je als designer wellicht liever aan je SEO-marketing collega overlaat. Maar een goed design beïnvloedt wel degelijk de score: INP beoordeelt namelijk hoe snel een bezoeker visuele bevestiging krijgt van een interactie, bijvoorbeeld een buttonklik. Door in je ontwerpen rekening te houden met elementen die snel laden, beïnvloed je de INP ranking factor als designer en draag je bij aan de vindbaarheid van jouw klant.

Design trend 2: Het einde van de video-header

‘Directe impact’, ‘een wauw-effect’ of een ‘betere beleving van de site.’ Video headers. Wie kent ze niet. Schermvullend als je de homepage opent en vaak direct afspelend. Impact maakt zo’n video zeker, maar direct een video inladen heeft ook enorme impact op de prestaties van je pagina.

De trage laadtijd heeft daarmee negatieve impact op de beleving van je gebruiker. Het leidt bovendien af van de inhoud en van de navigatie. Op gebied van toegankelijkheid laat een video ‘above the fold’ ook te wensen over, zeker wanneer deze automatisch afspeelt. Daarmee zien wij de videoheader als hét voorbeeld van vorm boven functie. Tijd dus om afscheid te nemen van deze gebruiksonvriendelijke video-headers.

Video blijft overigens wel belangrijk op websites, maar we tonen ze liever als still op de pagina. Zodat bezoekers zelf kunnen kiezen om de video te laten spelen.

Design trend 3: Gradients en abstracte headers

Als een video-header ‘uit’ is… wat is dan ‘in’? Wij zeggen: gradients, typografische elementen en abstracte vormen. Deze creëren alsnog het wauw-effect, maar dan zonder je pagespeed, toegankelijkheid en performance te beïnvloeden. Een header is bovendien dé perfecte plek om je huisstijl direct knallend neer te zetten. Met creativiteit kun je van jouw header een echt statement maken met eenvoudige elementen die snel laden en niet afleiden van de inhoud.

Design trend 4: Mobile second. Ja. Echt.

Mobiel design is enorm belangrijk. Het aandeel mobiele bezoekers blijft ieder jaar stijgen. ‘Mobile first’ hoor je daarom vaak. Waarmee wordt bedoeld: ontwerp eerst mobiel en daarna pas desktop. Wij zeggen echter precies het omgekeerde.

Een mobiel design bevat minder informatie en details dan een ontwerp voor desktop. Veel (vormgevings-)elementen zorgen namelijk voor afleiding, zijn minder gebruiksvriendelijk en worden op mobiel daarom weggelaten. Wanneer je start met zo’n ‘uitgekleed’ ontwerp en dit omvormt naar desktop, krijg je saaiere desktopontwerpen dan wanneer je start met een aantrekkelijk desktopontwerp en dit vertaalt naar een mobielvriendelijk design.

Hoewel mobile first dus fantastisch lijkt, is de methode juist omslachtiger en minder effectief dan je zou denken. Daarom: mobiel is belangrijker dan ooit, maar wel altijd second in je ontwerpvolgorde.
Design trend 5: Toepassen van UX- en UI-psychologie

De laatste design trend voor 2024 is de toepassing van psychologie in design. Het gaat om de toepassing van de User Experience Principles: een reeks fundamentele richtlijnen die helpen om de gebruikerservaring te verbeteren. Hoewel ze allemaal te maken hebben met design, is wederom functionaliteit (lees: gebruiksvriendelijkheid) de onderliggende reden van deze trend.

Een mooie website is goed voor de merkbeleving, maar staat niet gelijk aan een gebruiksvriendelijke en/of effectieve website, waar doelen worden behaald. Diensten aanprijzen, producten verkopen of donateurs werven: een goed design waarin je de User Experience Principles toepast, draagt in grote mate bij aan je doelstellingen.
De principes leggen bijvoorbeeld uit hoe je besluitvorming kan beïnvloeden, of hoe je overzicht creëert bij (veel) informatie. We lichten per categorie drie principes uit. We starten met drie design principes die de bezoekers helpen in hun besluitvorming.

1. Hick’s law
Hick’s law zegt: hoe minder opties je toont, hoe makkelijker een keuze wordt. Voor design betekent dit dat je bijvoorbeeld formulier- of keuzelijstjes kort maakt. Ook het aantal keuzes in een menu beperk je het liefst tot het minimum.

2. Kleurpsychologie
De meeste mensen weten wel dat iedere kleur een gevoel oproept. Rood staat voor liefde, maar ook voor gevaar. Wij doelen bij dit punt echter meer op contrast. Een button met een belangrijke keuze springt eruit door een contrastrijke kleur te gebruiken. Door bijvoorbeeld de sollicitatiebutton op een vacaturepagina als enige element contrastrijk te maken, verlaag je de drempel om te klikken.

3. The Von Restorff
Effect Je ziet het Von Restorff Effect veel terugkomen bij keuzes voor abonnementen, waar je een bezoeker richting jouw favoriete optie wil sturen. Dit doe je door deze optie afwijkend op te maken, bijvoorbeeld iets groter, met een opmerking ‘meest gekozen’ erbij, of met een contrastrijke kleur. Afwijking valt op, dus dat gebruiken we handig in onze designs!

Gebruiksvriendelijkheid vergroten
De volgende drie design principes richten zich meer op het vergroten van de gebruiksvriendelijkheid van je website.

4. Gestalt principles
Het Gestalt principe gaat over groeperen van gegevens. Het beïnvloedt de vormgeving, maar gaat eigenlijk vooral over functionaliteit. Door content goed te groeperen creëer je overzicht voor de bezoeker. Je laat weten: deze informatie hoort bij elkaar. Met responsive websites is dit principe extra belangrijk: inhoud moet op elk device namelijk logisch schuiven en schalen, zodat de content voor de bezoeker altijd begrijpelijk gegroepeerd blijft.

5. Jakob’s law
Anders is niet altijd beter. Jakob’s law stelt dat je niet teveel moet afwijken van de standaard, omdat mensen hieraan gewend zijn en anders sneller afhaken. Daarom geldt bijvoorbeeld dat een menu altijd bovenaan staat en een mobiel menu bestaat uit drie streepjes.

6. Fitts’s law
Fitts’s law sluit eigenlijk aan op Jakob’s law, wat betreft het afhaken. Fitts’s law stelt namelijk dat alles waar je extra moeite voor moet doen, irriteert. Bij mobiele designs kun je daarom maar beter rekening houden met dikke vingers. Want als je té precies moet klikken en het verkeerde scherm opent, dan haakt een bezoeker wellicht af. Terwijl een goed design dit had voorkomen.

Conclusie

Natuurlijk gaat online design ook in 2024 nog steeds over het maken van aantrekkelijke websites, maar we zien dat deel van ons vak als designers bij Stuurlui vooral als een vanzelfsprekendheid. Als designer maak je in 2024 pas écht het verschil, door goed presterende, toegankelijke en gebruiksvriendelijke websites te ontwerpen.