TV-bestedingen slechts in tijdelijke dip

03-10-2017 (12:02) - Economisch

De investeringen in tv-reclame zijn niet wat ze geweest zijn. Volgens PwC gaat het slechts om een tijdelijke daling. Vanaf 2017 moeten de bestedingen weer kunnen gaan groeien. Deze bevindingen staan staat in het rapport Entertainment & Media Outlook for the Netherlands 2017-2021.

 

print

Voor gedrukte media is het een ander verhaal. Print blijft in zwaar weer, een trend die voorlopig niet zal veranderen. De omzet van kranten en tijdschriften zal naar verwachting ruim drie procent gedaald zijn in 2021. De groei van de Nederlandse media- en entertainmentindustrie zal uitkomen op 3,2% per jaar, zo schat PwC in. Dit is vooral te danken aan user experience, data en digitalisering en de veranderende regulering en wetgeving. Zowel tv als radio zal profiteren van de ontwikkelingen. 
 

kijkgedrag

Ennèl van Eeden van PwC ziet vooral voor de traditionele broadcasters zoals SBS, RTL en de publieke omroepen kansen om in te spelen op het veranderend kijkgedrag. Door de voortschrijdende kabeltechnologie kunnen kijkers naar lineaire televisie in de toekomst gepersonaliseerde reclame op zich afgevuurd krijgen. Voor de adverteerder betekent deze ontwikkeling dat zij hogere tarieven zullen moeten gaan betalen. 
 

rapport

Het 64 pagina’s tellende rapport gaat ook nog in op onderwerpen als de digitalisering van de muziekindustrie (Spotify, etc.), de groei in de direct-to-consumer benadering, de continue groei van online reclame, de groei van targeted video advertising, de versnelde digitalisering door technologische veranderingen (bijvoorbeeld blockchain), consolidatie van mediabedrijven en de veranderende regelgeving. Lees het volledige rapport hier
 

Bureaus

Media

Marketing