België en Nederland: Beauty’s en Nerds
06-05-2009 (09:43) - Kijkcijfers
Al voor het derde achtereenvolgende seizoen zendt RTL Beauty en de Nerd uit. Het programma, dat in november 2006 voor het eerst op de Nederlandse televisie te zien was, is het Nederlandse equivalent van het Amerikaanse concept Beauty and the Geek. Het eerste en het derde seizoen worden uitgezonden op maandag, het tweede seizoen werd op dinsdag uitgezonden.
Stereotypering ten top
Het programma wordt beschreven als een sociaal experiment, waarbij elke mannelijke nerd gekoppeld wordt aan een vrouwelijke schoonheid. De beauty’s zijn mooie, maar weinig intelligente vrouwen en de nerds zijn welhaast het tegenovergestelde van de dames, in die zin dat het zeer intelligente jongens zijn, bij wie desondanks de nodige sociale vaardigheden ontbreken. In het dagelijks leven komen deze groepen zelden met elkaar in contact, maar middels diverse opdrachten wordt binnen deze setting geprobeerd een wederzijdse beïnvloeding te laten plaatsvinden.
Driemaal scheepsrecht?
Het succes van het eerste seizoen Beauty en de Nerd, met een gemiddelde kijkdichtheid van 5,4 procent onder vrouwen 20-49 bleek in het tweede seizoen niet te evenaren. De best bekeken aflevering onder dezelfde doelgroep behaalde ditmaal slechts een score van 3,1 procent, wat neerkomt op zo’n 108.000 vrouwelijke kijkers (20-49).
Wellicht hebben de teruglopende kijkcijfers de producenten doen besluiten een aantal wijzigingen in het format door te voeren. Zo is niet alleen de volledige groep voor de opnames naar Thailand gevlogen, ook is één van de negen beauty’s een man en is Greet als vrouw toegevoegd aan de nerds. Of het nou aan de locatie, nerd Greet of de ‘good looking fella’ ligt: het lijkt de goede kant op te gaan met de Beauty en de Nerd. Ten opzichte van 2006 blijken minder mannen de afleveringen te volgen, maar waar de gemiddelde kijkdichtheid in 2007 nog 2,7 procent betrof, wordt dit seizoen een gemiddelde kijkdichtheid van 3,7 procent (ongeveer 131.500 mannen 20-49) behaald. Desondanks was het programma in alle seizoenen selectief op mannen. Bij vrouwen in dezelfde leeftijdscategorie zijn de kijkcijfers tot dusver daarentegen vrijwel gelijk aan de gemiddeldes van het eerste seizoen.
Ook België telt mee
Voor het programma Beauty en de Nerd werken RTL 5 en de Vlaamse commerciële televisiezender VTM samen, zodat de afleveringen zowel op de Nederlandse als op de Vlaamse televisie worden uitgezonden. In Nederland zijn Intomart GfK en MediaXim in opdracht van Stichting Kijkonderzoek verantwoordelijk voor het in kaart brengen van de kijkcijfers. In België ligt een gelijksoortig onderzoek in handen van Audimetrie in opdracht van CIM. Bij vergelijking wordt duidelijk dat er in Nederland op zes april ongeveer 552.500 personen (3,7 procent) ouder dan zes jaar keken naar Beauty en de Nerd en in België (waar gerekend wordt vanaf 4 jaar) keken zelfs 693.300 (11,9 procent) personen. Voor programma’s als Beauty en de Nerd en Expeditie Robinson is het voor het totaalbeeld relevant om zowel de Nederlandse als de Belgische cijfers te bekijken.
Annica Peeters, rtv-planner, ZenithOptimedia