De zomer kom je wel door bij RTL
23-07-2008 (10:04) - Kijkcijfers
Nederland heeft vakantie. Niet alleen het gros van de Nederlandse bevolking knijpt er in de zomerweken tussenuit, ook programma's als 'Goede Tijden, Slechte Tijden' en 'RTL Boulevard' houden een zomerstop. RTL probeert de kijker toch bij zich te houden want deze zomer is RTL4 gestart met nieuwe programmering. Elke werkdag is 'Wie is de Chef' te zien, daarna 'De Bloemenstal' en daaropvolgend op het tijdslot van GTST om 20:00 uur, 'Nederland Vertrekt'.Wie is de Chef
In 'Wie is de Chef', dat dagelijks om 18:35 uur gepresenteerd wordt door Martijn Krabbé, doen wekelijks vier fanatieke kookgekken mee; drie amateurkoks en één chef-kok. Van maandag tot en met donderdag moeten ze om de beurt een diner serveren. De amateurkoks moeten zo goed mogelijk hun best doen en de chef-kok moet er juist voor zorgen dat hij niet wordt ontmaskerd. Leuke ingrediënten voor een dagelijks programma. Het is jammer dat van te voren bekend gemaakt wordt wie de 'echte' chef-kok is. Dat maakt het toch minder spannend voor de kijker om te volgen. Dus geen 'Jamie Oliver meets Wie is de Mol'. Blijkbaar is Nederland de kookprogramma's nog niet zat, want dit programma trekt toch aardig wat kijkers. De gemiddelde kijkdichtheid van het programma ligt op 3,7 procent in de doelgroep 20-49 jaar (260.000 personen) Vooral bij vrouwen en in de doelgroep 50+ is het programma erg populair.De Bloemenstal
Nicolette van Dam en Winston Gerschtanowitz vullen in de zomer elke dag om 19:10 uur het gat op dat 'RTL Boulevard' heeft achtergelaten. In 'De Bloemenstal' gaat het duo in heel Nederland langs verschillende bloemenstallen om diverse klanten aan te spreken over het zojuist aangeschafte bloemetje. Ze komen verhalen over liefde tegen maar ook verhalen over verdriet. Het format van 'De Bloemenstal' lijkt ook zeer op het format van 'Hello Goodbye' dat in juni voor het laatst werd uitgezonden door de NCRV. Maar nu dus in een zomers 'bloemenjurkje'. De Bloemenstal is minder populair dan 'Wie is de Chef'. Gemiddeld lag de kijkdichtheid van het programma op 2,6 procent in de doelgroep 20-49 jaar (182.000 Personen).
Nederland Vertrekt
'GTST' is met zomerstop en dit gemis moet natuurlijk een beetje verzacht worden. RTL heeft bijna al haar personeel van stal gehaald om acht weken lang 'Nederland Vertrekt' te presenteren. Onder andere Robert ten Brink, Lieke van Lexmond, Beau van Erven Dorens en Froukje de Both gaan grondig op onderzoek uit hoe Nederland op vakantie gaat. Ze zwaaien vakantiegangers uit en volgen ze naar hun plaats van bestemming. Is op vakantie gaan een grote stressbedoening of gaat dit juist bijzonder relaxed? De gemiddelde Nederlander is in ieder geval erg nieuwsgierig naar andermans vakantieplannen en bestemmingen. Gemiddeld heeft het programma een kijkdichtheid behaald van 3,4 procent in de doelgroep 20-49 jaar (239.000 personen). Hoe zou Frits 'Vakantieman' Bom dit programma thuis op de bank bekijken?RTL heeft vooral profijt van 'Wie is de Chef' aangezien de kijkcijfers op het tijdslot 18:35 uur tot 19:10 uur een stukje hoger liggen dan in 2007 het geval was. In 2007 toen 'As the World Turns"'nog geprogrammeerd stond, lag de kijkdichtheid gemiddeld lager in de doelgroep 20-49 jaar (2,8 procent versus 3,7 procent). Wat betreft 'De Bloemenstal' en 'Nederland Vertrekt' zijn er geen verdere kijkdichtheidstijgingen te weeg gebracht ten opzichte van 2007.
Het zal mij benieuwen of RTL deze zomerplannen volgend jaar voortzet en of de andere zenders zullen volgen. Zullen ze met iets nieuws komen tijdens de zomer of vallen ze weer in de herhaling? Tenslotte kopieert iedereen toch alles van elkaar?
Wendy van Dijk, RTV Planner, ZenithOptimedia Nederland