Engelsen meest actief op social media tijdens EK

28-06-2012 (08:35) - Media

Tijdens de poulefase van UEFA Euro 2012 heeft Havas Sports & Entertainment de activiteit van alle nationale voetbalbonden op social media en de interactiviteit tussen de bonden en hun community geanalyseerd. Uitkomst van de analyse is dat The Football Association (Engeland) het meest actief communiceert met haar community.   
 
Tegenwoordig zijn merken sterk geobsedeerd geraakt door het aantal fans op hun social media netwerken. De focus ligt vaak op de kwantiteit van de community, echter vergeet men het belang van de kwaliteit van de relatie met de fans. De door Havas Sports & Entertainment uitgevoerde analyse beperkt zich om die reden niet alleen tot het aantal fans, maar het legt juist de nadruk op kwaliteit van de relatie met de community. 
 

Uit de analyse zijn een aantal opmerkelijke punten naar voren gekomen. Zo blijkt dat de Russische voetbalbond (RFS) zeer actief is op Facebook, maar dat ze vrijwel geen interactie hebben. De KNVB is het EK begonnen zonder Facebook pagina, maar heeft na lancering zeer veel fans gekregen en is daarmee de snelste stijger. Tevens is gebleken dat de Portugese voetbalbond (FPF) de meeste tweets heeft verzonden maar in verhouding het minst aantal volgers heeft (slechts 59). Het Poolse PZPN doet het opvallend goed op YouTube met meer likes op videos dan Facebook posts. Uiteindelijk is de Engelse voetbalbond (The FA) de meest interactieve bond tijdens UEFA Euro 2012. Zij maken optimaal gebruik van hun netwerken door constant nieuwe en boeiende informatie te delen, en daarmee een sterke interactie te hebben met haar fans.   


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch